مپ سنسور

خودروهای امروزی به سیستم مدیریت الکترونیکی مجهز هستند که سوخت رسانی را کنترل می کند و این سیستم مدیریت که همان مغز (کامپیوتر) موتور است، ایسیو نامیده می شود. ایسیو وظیفه پردازش اطلاعات دریافتی، مدیریت و کنترل موتور و کارکرد آن را بر عهده دارد. در این میان، قطعات کوچک و بزرگی در موتور هستند که اطلاعات مهمی را به ایسیو ارسال می کنند تا ایسیو به وسیله این اطلاعات، وظیفه خود را به درستی انجام دهد.

یکی از این قطعات مهم، مپ سنسور است که به طور کامل به ایسیو متصل می باشد. با تیم کریمی تیونینگ همراه باشید تا شما را با مپ سنسور، کارایی آن و نیز علائم خرابی و تاثیری که بر عملکرد موتور خودرو دارد، بیشتر آشنا کنیم.

 

مپ سنسور چیست و چه کاربردی در موتور دارد؟

سنسور فشار هوای منیفولد یا سنسور مپ

Map Sensor – مپ سنسور که نام دیگر آن سنسور فشار منیفولد هوا می باشد، قطعه ای است که وظیفه گزارش میزان هوای مکش شده به ایسیو (ECU) را دارد. مپ سنسور قطعه ایست که در مجرای ورودی هوا به موتور خودرو قرار دارد و با یک شیلنگ به دریچه ورودی هوا در منیفولد هوا متصل می شود.

با توجه به اطلاعات دریافتی از سنسور مپ، ایسیو می تواند میزان باز و بسته بودن دریچه هوا را تنظیم و کنترل کند. در واقع مپ سنسور، فشار هوای وارد شده به دریچه ورودی را در هر لحظه محاسبه و برای ایسیو ارسال می‌ کند. به غیر از اطلاعات دریافتی از مپ سنسور، فاکتورهای دیگری مانند شرایط جاده، شرایط آب و هوایی، سرعت حرکت خودرو و… هم برای ایسیو در تنظیم و کنترل دریچه ورودی هوا مهم است. حاصل همه این ها با هم، در مدیریت آن دخیل هستند.

نکته:

برای صرفه ‌جویی در مصرف سوخت، کاهش میزان آلایندگی و سلامت و افزایش عمر موتور، وجود سنسور مپ در خودروها ضروری است.

محل نصب سنسور مپ در کجاست؟

محل نصب مپ سنسور

این قطعه الکتریکی در خودرو‌های مختلف در نقاط متفاوتی قرار گرفته است. اما به طور کلی، مپ سنسور- sensor MAP – در اغلب خودروها دقیقا بعد از دریچه گاز قرار می ‌گیرد. به همین دلیل، کامپیوتر خودرو (ECU) امکان این را دارد که با تخمین میزان هوای وارد شده به هر سیلندر، میزان سوخت لازم برای پاشش در هر کدام از سیلندرها و همچنین زمان دقیق جرقه ‌زدن شمع (Advance or Retard) را برای هر سیلندر مشخص نماید.

علائم خرابی مپ سنسور

ریپ زدن و لرزش خودرو، یکی از بارزترین نشانه های خرابی و بروز مشکل در مپ سنسور آن است. زمانی که مپ سنسور خراب است و اطلاعات دقیق و درستی از هوای وردی به دریچه را ارسال نمی کند، ایسیو هم نمی تواند عملکرد درستی داشته باشد. این مسئله باعث می شود مثلا درست در زمانی که موتور خودرو نیاز به هوای بیشتری دارد، ایسیو دریچه ورود هوا را ببندد و مانع از ورود هوا به موتور شود. بنابراین موتور ریپ می زند و باعث لرزش در موتور و خودرو می گردد.

دیگر نشانه های خرابی مپ سنسور

دوده گرفتن سر شمع ها

کاهش قدرت موتور به صورت ناگهانی

افزایش میزان آلایندگی

افزایش مصرف سوخت

روشن شدن چراغ چک خودرو

 چه عواملی باعث ایجاد خرابی و مشکل در مپ سنسور می شوند؟

سوخت بی کیفیت

خرابی شمع ها

تصادفات و ضربه های شدید با توجه به اینکه مپ سنسور یک قطعه الکترونیکی است.

نکنه بسیار مهم درباره تعویض و شستشوی مپ سنسور:

به‌ طور کلی، بعد از هر ۱۵۰ هزار تا ۱۶۰ هزار کیلومتر، باید سنسور مپ تعویض شود (البته در هر خودرویی متفاوت است که در دفترچه راهنمای آنها بیان شده است). مواردی که در بالا ذکر کردیم، باعث می شود این مدت کوتاه تر هم بشود و زودتر به تعویض سنسور مپ نیاز باشد.

گزینه‌ های ارزان و غیر استاندارد مپ سنسور را هم کنار بگذارید؛ زیرا با توجه به نقش مهم این قطعه در خودرو، احتمال بروز آسیب‌ های بیشتر برای خودرو با قطعه ارزان و بی کیفیت وجود خواهد داشت.

همچنین باید توجه داشت برای شستشوی سنسور مپ، نباید آن را دستکاری کنید و نوک سنسور باید رو به پایین باشد. اسپری ماده شستشو دهنده برای این کار کافی است. علاوه بر این لازم است بدانید که کارکرد بالای این قطعه و یا ورود آب به آن، می‌تواند عمر مفید مپ سنسور را کاهش دهد.

 

روش های تست مپ سنسور خودرو

قطعه مپ سنسور

دستگاه دیاگ

با اتصال دستگاه دیاگ به خودرو، فشار هوای داخل منیفولد اندازه‌ گیری می‌ شود که بر اساس آن، میزان سلامت سنسور اکسیژن سنجیده و عیب‌ یابی می گردد.

تست ولتاژی

پس از اتصال سوکت قطعه به خودرو، ولتاژ بین پایه‌ های 2 و 3 و پایه‌های 1 و 2 اندازه‌ گیری می ‌شود. میزان ولتاژ استاندارد پایه‌ های 2 و 3، 5 V+ و برای پایه‌ های 1 و 2 بین 0.2 تا 4.8 ولت است. در نهایت، توصیه می ‌شود پیش از تعویض سنسور اکسیژن خودرو، فیش سنسور و نحوه اتصال آن را بررسی کنید. چون احتمال دارد سنسور سالم باشد و مشکل از اتصال قطعه باشد که به سادگی می توان آن را بررسی و تصحیح نمود.

در پایان هم از شما همراهان عزیز دعوت می کنیم مقالات زیر درباره ریمپ ایسیو که به تقویت و ارتقای بسیار چشمگیر در موتور خودرو کمک می کند را مطالعه بفرمایید:

مزایای ریمپ علاوه بر کاهش مصرف سوخت + پاسخ برخی سوالات

افزایش گشتاور و قدرت موتور خودرو با ریمپ ایسیو – تقویت موتور با ریمپ

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *