دیاگ چیست و چگونه کار می کند؟

برای کسانی که با خودرو و تعمیرات آن آشنایی ندارند، احتمالا شنیدن واژه دیاگ و دیاگ زدن کمی ناملموس است. اما خب احتمالا هر کسی این کلمه را شنیده و برایش جالب است بداند که اصلا دیاگ چیست و چگونه کار می کند؟

دیاگ یک دستگاه مخصوص عیب یابی و تشخیص خرابی ها و نقص های موتور خودرو است که کمک بسیار خوبی به راحت شدن تعمیرات خودرو نموده است. با ما در “کلینیک تخصصی کریمی تیونینگ”بهترین مرکز ریمپ و تیونینگ انواع خودرو در کرج و استان البرز – همراه باشید:

 

دیاگ چیست و چگونه کار میکند؟

دیاگ خودرو

در گذشته برای عیب یابی و رفع مشکلات موتور خودرو، باید کل موتور باز می شد تا بتوان نقص و خرابی یک قطعه از آن را پیدا و تعمیر کرد. این کار، هم بسیار زمانبر بود و هم هزینه بر و هم اینکه خب به خاطر هر ایراد جزئی، موتور خودرو باز می شد که اصلا موضوع خوشایندی نبود. به همین خاطر در دهه 80 میلادی، خودروسازان به فکر ایجاد یک کامپیوتر مرکزی در موتور افتادند تا تمام قطعات و اجزای موتور به آن متصل باشند و اطلاعات را به آن ارسال کنند. به همین دلیل است که اکثر قطعات خودرو دارای سنسور هستند تا بتوانند وضعیت هر قطعه را به کامپیوتر مرکزی ارسال کنند و این طوری بود که کامپیوتر خودرو یا همان ایسیو – ECU – به وجود آمد.

دستگاه دیاگ چیست؟

خب حالا که خودروها دارای یک کامپیوتر مرکزی یا ایسیو هستند، به راحتی می توان عیب ها و ایرادهای موجود در هر قطعه از موتور خودرو را با استفاده از یک دستگاه اتصال شونده به ایسیو متوجه شد. این دستگاه همان دیاگ است. دیاگ در واقع یک دستگاه عیب یابی است.

دیاگ مخفف کلمه دایاگنوز ( diagnose ) و به معنی تشخیص است و عملیات خطایابی در خودرو را اجرا می کند. با اتصال دیاگ به کامپیوتر خودرو، اطلاعات از ایسیو را استخراج می شود و بعد از آنالیز کردن کدهای خطا، ایرادهای مختلف در خودرو به نمایش گذاشته می شود.

انواع دیاگ

دسته ای از دستگاه های دیاگ، اسکنرهای حرفه ای و گران قیمت هستند که قابلیت های فوق العاده ای دارند و می توانند اطلاعات و کدهای خوانده شده از ایسیو را به اسکنر ارسال کنند. اما دسته دوم انواع ارزان تر و ساده تر هستند که اطلاعات را از طریق وای فای یا بلوتوث به کامپیوتر یا موبایل انتقال می دهند . به هر حال بعد از ارسال اطلاعات توسط دستگاه دیاگ، خوانده شدن کدها به عهده اسکنر یا اپلیکیشینی که در کامپیوتر یا موبایل نصب است، خواهد بود.

ریمپ رانا پلاس – تقویت موتور TU5 یورو 5 رانا پلاس و رانا سقف شیشه ای

 

دیاگ چگونه کار می کند؟

دیاگ باید به درگاهی به نام OBD متصل شود تا بتواند به اطلاعات کامپیوتر مرکزی دسترسی پیدا کند. این درگاه معمولا زیر کاپوت یا زیر داشبورد قرار دارد.

 پس از اتصال دستگاه دیاگ به پورت او بی دی، شروع به خواندن کدهای ایسیو می‌ کند و اطلاعات را به اسکنر یا با استفاده از وای فای یا بلوتوث به کامپیوتر یا موبایل می فرستد. اسکنرها قابلیت آنالیز و خواندن کدها را دارند. اما برای استفاده از دیاگ های ساده، باید نرم افزارهای مخصوص کدخوان را روی گوشی موبایل یا کامپیوتر نصب کرد. این نرم افزارهای می توانند کدهای دریافتی را بخوانند و شناسایی کنند.

 

دستگاه دیاگ چه مشکلاتی در خودرو را شناسایی می کند؟

دستگاه دیاگ

اینکه دیاگ بتواند چه مشکلاتی را شناسایی کند، هم به مدل خودرو بستگی دارد و هم به نوع دستگاه دیاگ. همان طور که گفتیم اسکنرهای حرفه ای، قابلیت های پیچیده تر و بالاتری از دیاگ های معمولی دارند. از طرفی هرچه خودرو مدرن تر باشد، معلوم است که سنسورهای بیشتری دارد که وضعیت کامل و دقیق همه اجزای موتور را بررسی و به ایسیو منتقل می کنند، بنابراین اطلاعات کامل تر و دقیق تری به دیاگ ارسال می کنند.

دستگاه های دیاگ می توانند مشکلات برقی خودرو، ایرادها و مشکلات سنسور های حیاتی خودرو مانند سنسور اکسیژن، سنسور کاتالیزور، سنسور ABS .و اگر خودرو اتومات باشد، قابلیت خواندن پارامترهای مربوط به گیربکس خودرو مانند فشار روغن گیرباکس و… را هم دارند. اما به طور کلی می توان با دستگاه دیاگ به اطلاعات موجود در بخش هایی که در ادامه می گوییم، پی برد:

1. سرعت و دور موتور خودرو

2. گشتاور موتور

3. استپر موتور

4. ولتاژ باتری

5. ولتاژ و زاویه دریچه کولر

6. ولتار سنسور اکسیژن

7. سرعت فن موتور

8. دمای آب رادیاتور

9. درصد شیر برقی کنیستر

10. زمان شارژ کویل‌ ها

11. وضعیت گیربکس

12. سیستم تهویه خودرو

13. وضعیت سیستم کنترل آلایندگی

14. زمان و وضعیت پاشیدن سوخت از انژکتورها

15. فشار و دمای هوای ورود به منیفولد

16. وضعیت ترموستات ورودی کولر

ضمن اینکه باید بگوییم بعضی از خطاها مربوط به مشکلات موجود در خود ایسیو می باشد و باید این خطاها را حذف نمود زیرا قطعه سالم است. یکی دیگر از چیزهایی که می توان با دیاگ زدن به آن پی برد، کیلومتر واقعی کارکرد خودرو است که در صورت دستکاری، میزان کارکرد واقعی را نشان می دهد.

ریمپ دنا پلاس و دنا پلاس توربو اتومات و دنده ای

 

با دیدن چه علائمی در خودرو باید دیاگ زد؟

بروز هر وضعیت غیر عادی در خودرو می تواند به معنی نیاز خودرو برای تنظیم موتور یا تعمیر و تعویض یک قطعه از آن باشد.

بروز لرزش در خودرو

کاهش قدرت موتور، شتاب و…

روشن شدن چراغ‌ های هشدار

ریپ زدن

افزایش مصرف سوخت

ایجاد صدا در مواقعی مانند ترمزگیری و…

مشکل در استارت خوردن و همچنین تعویض دنده

ریمپ سمند – همه چیز درباره ریمپ ایسیو سمند LX و سمند SE و سمند EF7

 

هزینه دیاگ خودرو

دستگاه دیاگ حرفه ای جی اسکن

بسیاری از تعمیرگاه ها و مکانیکی ها، دیاگ زدن را رایگان انجام می دهند و یا هزینه کمی برای آن طلب می کنند. به احتمال زیاد بعد از دیاگ زدن باید بخش هایی از خودرو را تعمیر یا قطعاتی از آن را تعویض کنید که در این صورت برای آن دستمزد و اجرت می گیرند. دستگاه های دیاگ نیز خیلی گران قیمت نیستند و می توانید یکی از آنها را بخرید و خودتان دیاگ زدن را یاد بگیرید و استفاده کنید.

 

آشنایی با مزایای ریمپ ایسیو برای حل مشکلات فنی و موتوری و همچنین خطاهای کاذب – کریمی تیونینگ

ریمپ علم برنامه ریزی مجدد ایسیو است که قابلیت برطرف کردن بسیاری از مشکلات فنی و نرم افزاری خودرو را دارد. ریمپ مزایای بسیار خوب و مثبتی دارد که کیفیت خودرو، طول عمر قطعات آن و کیفیت رانندگی با آن را ارتقا می بخشد. مانند:

بهبود توان و گشتاور خودرو

افزایش سرعت و شتاب اولیه خودرو

رفع کپ اولیه و تاخیر پدال گاز

کاهش مصرف سوخت

حذف سنسور اول و دوم اکسیژن بدون تغییر در مصرف سوخت خودرو

رفع خطای فرسودگی کاتالیست

برطرف کردن صدای ناک و هماهنگ کردن موتور با بنزین کیفیت پایین و موجود در جایگاه های سوخت ایران

اصلاح دمای فن موتور

کمک به کاهش خرابی های قطعات مختلف موتور

بهبود وضعیت گیربکس و عملکرد آن

کریمی تیونینگ – بهترین مرکز ریمپ ایسیو در کرج

کریمی تیونینگ، با سال ها تجربه و انجام بیش از 3 هزار مورد ریمپ ایسیو به صورت تخصصی برای خودروهای داخلی و خارجی، آماده ارائه خدمات به مشتریان و مراجعه کنندگان عزیز است. مسیرهای ارتباطی شما با بهترین مرکز ریمپ در کرج و استان البرز (کریمی تیونینگ) و همچنین دریافت قیمت ریمپ در کرج بر اساس نوع خودرو:

 اطلاعات تماس با “کلینیک تخصصی کریمی تیونینگ” 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *