تیونینگ خودرو توربو

تیونینگ خودرو توربو یکی از کارهای متداول در دنیای خودروهاست که بیشتر مورد علاقه جوان ترها و علاقه مندان به خودروهای اسپرت می باشد. این کار کمک زیادی به ارتقای فنی و ظاهری خودرو می کند که در ادامه شما را با جزئیات آن آشنا می کنیم.

پس با ما در “کلینیک تخصصی کریمی تیونینگ” – بهترین و مجهزترین مرکز ریمپ ایسیو، تیونینگ و برق خودرو در کرج و استان البرز (تضمینی + بهترین تعرفه)– همراه باشید:

 

توربو یعنی چه؟

موتور توربو شارژ

 توربو یا توربو شارژ که معادل فارسی آن پرخوران می باشد، یک طراحی کمکی در کنار موتورهای عادی خودرو است. می دانید که در محفظه سیلندر، هوا و سوخت با یکدیگر ترکیب می شوند و با جرقه ای که ایجاد می شود، اشتعال صورت می گیرد. این را هم می دانید که هر چقدر میزان هوا یا همان اکسیژن بیشتر باشد، سوختن بنزین بسیار پرقدرت تر انجام می شود و با تمام ظرفیت می سوزد و انرژی ایجاد می کند.

در موتورهای معمولی، میزان هوا در دورهای پایین مناسب است اما در دورهای بالا، این میزان کاهش پیدا می کند و در نتیجه موتور؛ قدرت مورد انتظار را از دست می دهد. به همین دلیل، یک موتور کمکی در کنار موتور اصلی به کار می برند که به آن توربو شارژر گفته می شود. وظیفه این موتور مکانیکی، تامین بیشترین میزان هوای ورودی به داخل محفظه سیلندر است.

به همین دلیل، با استفاده از یک موتور توربو شارژر، می توان موتور معمولی را کم حجم تر اما قدرتمندتر نمود.

 

تیونینگ خودرو یعنی چه؟ تیونینگ خودرو توربو یعنی چه؟

ریمپ خودرو توربو

قبل از اینکه بخواهیم به بحث تیونینگ خودورو توربو بپردازیم، بهتر است کمی درباره تیونینگ و انواع آن صحبت کنیم. تیونینگ به مجموعه ای از اقدامات جانبی بر روی خودرو گفته می شود که باعث ارتقای آن می شود. بنابراین تیونینگ خودروها و مخصوصا تیونینگ خودرو توربو، می تواند بسیار جزئی و یا بسیار کامل باشد. اعم از:

  • تیونینگ بدنه ای
  • تیونینگ سیستم های داخلی
  • تیونینگ فنی و موتوری (ریمپ ایسیو و نصب لوازم جانبی برای تقویت موتور)

با این تعریف، حتی می توان تغییر چراغ های خودرو را هم نوعی تیونینگ کردن آن بدانیم. اقدامات مربوط به ظاهر و بدنه خودرو، بیشتر در راستای اسپرت تر کردن خودرو انجام می شود. اما تیونینگ فنی و موتوری را می توان یک اقدام ضروری برای همه خودروها و در هر سطحی دانست (یعنی فقط مختص ماشین بازها نیست!). اما چرا؟

(البته باید اصلاح کنیم که منظور ما از اینکه تیونینگ فنی و موتوری برای همه خودروها لازم است، فقط بخش ریمپ ایسیو بود. در واقع ریمپ ایسیو می تواند به طرز اصولی و کاملا قابل قبولی به ارتقای قدرت و بازدهی موتور کمک کند و کیفیت آن را افزایش دهد و بخشی که مربوط به نصب لوازم تقویت کننده می شود، بیشتر برای علاقه مندان به خودروهای مسابقه ای و… ضروری است.)

حالا بیایید پاسخ آن چرای بالا را بدهیم. ریمپ ایسیو نیز مجموعه ای از تغییرات در برنامه کامپیوتر خودرو است که منجر می شود عمکلرد موتور بهینه شود. اما چرا برنامه خودرو به تغییرات نیاز دارد؟

برنامه ایسیو بر اساس مقررات زیست محیطی از سوی خودروسازها تنظیم می شود و اساس آن این است که خودرو کمترین آلایندگی را ایجاد کند. همین موضوع باعث می شود محدودیت های زیاد و جدی در موتور ایجاد شود. از طرفی، ناهماهنگی های زیادی بین برنامه موتور و شرایط موجود در کشور ما مانند دمای هوا و همچنین کیفیت بنزین مصرفی وجود دارد.

  • ریمپ ایسیو به رفع تمامی این ناهماهنگی ها و محدودیت ها کمک می کند و موتور را در بهترین حالت هماهنگی و بالاترین میزان راندمان قرار می دهد.

 

تیونینگ خودرو توربو

هزینه ریمپ کردن خودرو

چند سالی هست که در کشور ما هم بعضی از خودروهای داخلی با موتور توربو شارژ تولید و عرضه می شوند؛ از جمله:

دنا

سورن

و همچنین بسیاری از خودروهای وارداتی از جمله خودروهای چینی که تیراژ بیشتری دارند و تعداد آنها در بازار خودرو زیاد است.

تیونینگ خودرو توربو، تفاوت چندانی با تیونینگ خودروهای معمولی ندارد. با این تفاوت که در تیونینگ خودروهای معمولی، بخشی هم مربوط به نصب موتور توربو در کنار موتور اصلی می باشد که قدرت موتور را تا حد بسیار زیادی افزایش می دهد اما خب در این موتورها به چنین اقدامی نیاز نیست.

یک نکته:

نصب توربو در خودروها پرهزینه است و از طرفی در همه موتورها جواب نمی دهد. بنابراین بستگی به موتور خودرو دارد. اما می توان با ریمپ ایسیو، بهترین راندمان و بازدهی را در موتور ایجاد کرد؛ بدون نیاز به نصب توربو.

 

ضرورت تیونینگ خودرو توربو

همان طور که گفتیم، نیاز به تیونینگ و ریمپ در خودروها، ارتباطی با توربو بودن یا نبودن موتور ندارد. در واقع نقص های موجود در برنامه ایسیو است که باعث می شود تمام خودروها اعم از توربوشارژ و غیر توربوشارژ به ریمپ و تیونینگ فنی نیاز داشته باشند. خودروهای توربو با اینکه از نظر توان و قدرت موتور بسیار بهتر از خودروهای معمولی هستند، اما مشکلات خاص مربوط به خود را دارند؛ مانند:

لگ توربو یا تاخیر در توربو

لگ توربو به تاخیر زمانی در وارد شدن سیستم توربویی به مدار گفته می شود. یعنی در دورهای بالا که موتور نیاز دارد اکسیژن بیشتری داشته باشد، موتور توربو دیرتر از حد انتظار به مدار وارد می شود و این افزایش قدرت، در دور موتوری که به آن نیاز هست، انجام نمی شود. لازم است بدانید که لگ توربو در اکثریت خودروهای توربو شارژ وجود دارد که خوشبختانه با ریمپ برطرف می شود.

  • در ریمپ  ایسیو، با اصلاح جداول بوست توربو Turbo boost، این لگ یا همان تاخیر زمانی به حداقل می رسد به طوری که دیگر متوجه آن نخواهید شد.

اما مشکل فقط لگ توربو نیست…

مشکلات دیگری که در خودروهای معمولی وجود دارند، در خودروهای توربو شارژ نیز به چشم می خورند، مانند:

  • تاخیر در پدال گاز و کندی در شروع حرکت
  • عدم هماهنگی موتور با بنزین موجود در جایگاه های سوخت ایران
  • پایین بودن دمای فن و مشکل داغ شدن بیش از اندازه موتور
  • ضعف در شتابگیری خودرو و پایین بودن شتاب و کشش موتور
  • افت توان موتور در زمان کولرگیری

و…

بنابراین با تیونینگ خودرو توربو و انجام ریمپ ایسیو در آن، می توان این مشکلات را هم به صورت دائمی برطرف کرد. البته اینکه در کجا و در کدام مرکز، اقدام به تیونینگ خودرو توربو نمایید از تصمیم گیری برای انجام آن نیز مهمتر است. چرا که اگر تیونینگ خودرو توربو به صورت اصولی و تخصصی انجام نشود؛ تمام مزایایی که باید در خودرو ایجاد شود، جای خود را به خسارت و خرابی دائمی در موتور می دهد که حتی با صرف هزینه های بالا هم نمی توان آنها را جبران کرد.

 

کریمی تیونینگ – بهترین مرکز ریمپ ایسیو، تیونینگ و برق خودرو در کرج با بهترین تعرفه و تضمینی

کریمی تیونینگ بهترین مرکز ریمپ ایسیو و برق خودرو در کرج و استان البرزکریمی تیونینگ، با سال ها تجربه و انجام بیش از 15 هزار مورد ریمپ ایسیو و تونینگ خودرو و خدمات برق ماشین به صورت تخصصی برای خودروهای داخلی و خارجی، آماده ارائه خدمات به مشتریان و مراجعه کنندگان عزیز است. مسیرهای ارتباطی شما با بهترین مرکز ریمپ در کرج و استان البرز (کریمی تیونینگ) و همچنین دریافت قیمت ریمپ در کرج بر اساس نوع خودرو:

 اطلاعات تماس با “کلینیک تخصصی کریمی تیونینگ” 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *