قطعات خودرو که با برق باتری کار می کنند

سیستم برق خودرو یک سیستم پیچیده است که دارای قطعات متعدد تولید کننده و برقرار کننده جریان الکتریسیته می باشد. وظیفه هر یک از قطعات کاملا مشخص است و در صورت خرابی و یا بروز نقص در آنها، ممکن است کل مجموعه دچار اختلال شود. مخصوصا درباره قطعات تامین کننده برق، مانند دینام و باتری. قطعات زیادی در مدارهای مختلف ماشین با نیروی برق باتری کار می کنند.

با ما در “کلینیک تخصصی کریمی تیونینگ”بهترین و مجهزترین مرکز ریمپ ایسیو و برق خودرو در کرج و استان البرز – همراه باشید تا شما را با جزئیات کار باتری و قطعاتی که با برق باتری کار می کنند، آشنا سازیم:

 

وظیفه باتری ماشین چیست؟

باتری خودرو و سیستم برق رسانی

باتری خودرو نقشی در تولید برق ندارد و فقط یک ذخیره کننده نیروی الکتریسیته برای مواقعی که موتور خودرو خاموش است، می باشد. در واقع زمانی که خودرو روشن و موتور در حال کارکرد است، وظیفه تامین برق خودرو به عهده دینام است و دینام، نیروی حرکتی موتور را به الکتریسیته تبدیل می کند و کار برق رسانی را انجام می دهد. ضمن اینکه وظیفه شارژ باتری را نیز به عهده دارد تا برق لازم برای زمانی که موتور خاموش است در باتری ذخیره گردد.

بنابراین وظیفه باتری، تامین برق برای اجزای مصرف کننده در زمان خاموشی خودرو است. اصلی ترین کار باتری در خودرو، تامین برق لازم جهت استارت زدن و روشن شدن خودرو است و در صورت خرابی آن، ماشین را نمی توان روشن کرد و راه برد.

ریمپ ال نود – تقویت موتور و ریمپ ایسیو ال 90

 

کدام قطعات خودرو با برق باتری کار می کنند؟

بالابر شیشه خودرو

بعضی از قطعات خودرو، قبل از روشن شدن خودرو مورد استفاده قرار می گیرند که در این صورت، نیروی برق آنها توسط باتری تامین می شود. ضمن اینکه گاهی مواقع در صورت روشن بودن خودرو و فعال بودن موتور، باز هم ممکن است برق لازم برای کارکرد قطعات برقی خودرو از باتری تامین شود و دلیل آن نیز کافی نبودن نیروی موتور برای تبدیل شدن به انرژی برق توسط دینام است. مثل زمانی که خودرو در ترافیک است و یا دینام دچار نقص و خرابی شده است و نمی تواند ولتاژ مناسبی برای تامین برق خودرو تولید نماید، این باتری است که وارد مدار می شود و برق لازم را تامین می کند.

به طور کلی قطعاتی از خودرو که با برق باتری کار می کنند، عبارتند از:

استارت خودرو

چراغ ها

سیستم قفل مرکزی

سیستم پخش خودرو

کولر و بخاری خودرو

سیستم تهویه مطبوع

بالابر شیشه ها

سانروف

گرم کن فرمان

گرم کن و سرد کن صندلی های ماشین

فن رادیاتور (سیستم خنک کننده موتور خودرو)

 

با چرخاندن سوئیچ یا فشردن دکمه استارت، سیگنالی برای فعال شدن باتری ارسال می گردد و باتری برای تامین نیروی الکتریسیته به مدار وارد می شود.

ریمپ دنا پلاس توربو اتوماتیک به صورت انحصاری در کریمی تیونینگ

 

یک نکته مهم در ارتباط با طول عمر باتری خودرو

سیستم قفل مرکزی

باتری از ابتدا و در اصل، برای ایجاد جرقه اولیه در خودرو و فعال کردن موتور طراحی و کار گذاشته شده است. به تدریج با پیشرفته تر شدن خودروها، امکانات جدید در آنها ایجاد شد که اغلب با نیروی برق کار می کنند. در زمان روشن بودن خودرو، استفاده از این امکانات مثل سیستم پخش خودرو، ارتباطی با باتری ندارد و نیروی برق از دینام تامین می شود.

اما در زمان خاموشی موتور، استفاده از این آپشن ها می تواند یک بار اضافه روی باتری باشد که باعث می شود خیلی زود تخلیه گردد و در صورت تکرار این موضوع، عمر باتری کاهش می یابد. بنابراین قبل از روشن کردن ماشین، قطعات برقی را فعال نکنید.

دلایل خوابیدن باتری ماشین + روشهای شارژ باتری خوابیده

 

کریمی تیونینگ – کلینیک تخصصی ریمپ و برق خودروی رسول کریمی

لوگو کریمی تیونینگ

کریمی تیونینگ، با سال ها تجربه و انجام بیش از 15 هزار مورد ریمپ ایسیو و خدمات برق خودرو به صورت تخصصی برای خودروهای داخلی و خارجی، آماده ارائه خدمات به مشتریان و مراجعه کنندگان عزیز است. مسیرهای ارتباطی شما با بهترین مرکز ریمپ در کرج و استان البرز (کریمی تیونینگ) و همچنین دریافت قیمت ریمپ در کرج بر اساس نوع خودرو:

 اطلاعات تماس با “کلینیک تخصصی کریمی تیونینگ” 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *