علائم سوختن واشر سرسیلندر خودرو

واشر سرسیلندر یکی از قطعات مهم خودرو است که حتی افرادی که با خودرو و مسائل فنی آن سر و کاری ندارند هم نام آن را شنیده اند. این قطعه از اجزای جانبی سیلندرهاست که وظیفه بسیار مهمی بر عهده دارد. در صورت خرابی و سوختن واشر سرسیلندر، هزینه های زیادی ایجاد می شود.

بنابراین پیشنهاد می کنیم با ما در “کلینیک کریمی تیونینگ”بهترین مرکز ریمپ ایسیو در کرج و استان البرز – همراه باشید تا شما را با علت ها و علائم سوختن واشر سر سیلندر بیشتر آشنا سازیم:

 

واشر سرسیلندر چیست؟

خرابی واشر سرسیلندر

وسایل نقلیه موتوری دارای سیلندر و سرسیلندر هستند. واشر سرسیلندر یا گسکت سرسیلندر، قطعه ای واسط بین بلوک سیلندر و سرسیلندر است که آن را آب بندی می کند تا هیچ گونه نشتی از محفظه سیلندر وجود نداشته باشد.

وظیفه واشر سرسیلندر

کار اصلی واشر سرسیلندر، عایق بندی و کمپرس کردن موتور است تا با درزگیری دقیق سیلندرها از خروج گاز از محفظه احتراق، و همچنین نشت آب و روغن از لوله های مربوط به آنها جلوگیری نماید. حتی جزئی ترین نشتی ها هم در راندمان موتور تاثیر منفی دارد و باعث کاهش قدرت آن می شود. یک واشر سرسیلندر سالم با عملکرد صحیح خود می تواند به تراکم کامل و به موقع سوخت و هوا در محفظه احتراق کمک کند تا یک انفجار بهینه ایجاد شود و بهترین حالت قدرت و توان موتور به نمایش درآید.

علاوه بر این، واشر سرسیلندر از مخلوط شدن روغن موتور و آب خنک کننده موتور جلوگیری می کند تا عملکرد هر یک کامل و صحیح انجام شود که این به نفع موتور است.

جنس واشر سرسیلندر

به دلیل اینکه واشر سرسیلندر در معرض گرما و حرارت بالا قرار دارد، جنس آن باید مقاوم به گرما باشد و از طرفی به دلیل حساسیت بالای وظایف آن، باید جنسی انعطاف پذیر با دوام و استحکام کافی داشته باشد. معمولا از ترکیبات خاص و مشخصی برای ساخت واشر سرسیلندر استفاده می شود که ترکیب پنبه نسوز، فولاد و مس از معمول ترین ترکیبات است.

 

واشر سرسیلندر خوب و باکیفیت باید دارای ویژگی های زیر باشد:

عکس واشر سرسیلندر

برخورداری از ضریب حرارتی بالا

مقاومت در برابر فشار ناشی از انبساط احتمالی در قطعات مختلف موتور

تراکم پذیری بالا

قیمت مناسب در کنار کیفیت خوب و بالا

 

سوختن واشر سرسیلندر

وجود آب و روغن در بدنه سیلندر و موتور

پیدایش خرابی و معیوب شدن واشر سرسیلندر را اصطلاحا سوختن واشر سرسیلندر یا نیم سوز شدن واشر سرسیلندر می گویند. واشر سرسیلندر سوزاندن یکی از خرابی های رایج و البته پرهزینه در خودروهاست. در واقع عیب و ایرادهایی در بدنه این قطعه ایجاد می شود که باعث می شود خیلی زود یا با کمی تاخیر، بسوزد و از کار بیفتد. از آنجایی که واشر سرسیلندر یک قطعه نسوز و فلزی است، ایجاد هر گونه عیب و ایرادی در آن ممکن است به از کار افتادن آن ختم شود، معایبی مانند:

گرم شدن بیش از اندازه موتور و ناتوانی سیستم خنک کاری از پایین آوردن دمای آن

ترک خوردگی و ایجاد شکست در ساختار بدنه واشر

تاب برداشتن واشر سرسیلندر که باعث می شود به خوبی نتواند سیلندر و سرسیلندر را آب بندی کند.

شل بودن پیچ های آن و بروز نشتی

اشتباه بسته شدن واشر سرسیلندر و تنظیم نبودن آن با مجراهای تعبیه شده روی بلوک و سرسیلندر

و همچنین مواردی مانند رانندگی طولانی مدت و فشار حداکثری به موتور مخصوصا در فصول گرم

بروز نقص فنی در ترموستات و واتر پمپ

رسوب بستن و مسدود شدن مجاری و لوله های سیستم خنک کننده موتور

کمبود میزان آب و روغن در موتور

 

 

علائم سوختن واشر سرسیلندر

"</a

دیر روشن شدن خودرو

کاهش آب رادیاتور بدون وجود نشتی از سیستم خنک کاری موتور

کاهش میزان روغن بدون وجود نشتی

شنیده شدن صدایی مانند شرشر آب از فضای پشت داشبورد

ورود روغن به داخل رادیاتور

تورم و بادکردگی در شیلنگ های متصل به رادیاتور

خروج دود سفید و آبی از اگزوز

لرزش موتور و خودرو

افت قدرت و راندمان موتور و ایجاد اختلال در عملکرد آن یا از کار افتادن کامل آن

دیده شدن آب و روغن در بدنه موتور

سوختن واشر سرسیلندر و عوارض آن

واشر سرسیلندر دارای حفره های بزرگ و کوچکی است که سایزهای بزرگ آن روی مجراهای سیلندر و سرسیلندر قرار می گیرد و حفره های کوچک تر برای مجاری آب و روغن است. با سوختن واشر سرسیلندر، امکان ورود آب به محفظه احتراق و در نتیجه کاهش بازدهی و کارایی موتور می گردد.

از طرفی به دلیل اینکه مجاری آب و روغن در کنار یکدیگر هستند، ممکن است آب با روغن هم مخلوط شود و در نتیجه، غلظت روغن کاهش یابد و کار روانکاری قطعات مهم و حیاتی موتور مختل گردد. این باعث آسیب رساندن به پیستون ها، میل لنگ، یاتاقان و… می شود که بسیار خطرناک و هزینه بردار است.

 

ریمپ ایسیو برای جلوگیری از سوختن واشر سرسیلندر

ریمپ و تیونینگ خودرو در کرج

یکی از دلایلی که باعث سوختن واشر سرسیلندر می گردد، بالا بودن دمای شروع به کارکرد فن موتور می باشد. زمانی که فن موتور، دیرهنگام شروع به کار می کند و دمای تنظیم شده برای حالت های کند، تند و خاموش آن، بالا باشد، موتور به شدت داغ می شود. این داغ شدن بیش از اندازه و تاخیر فن در خنک کردن موتور و اجزای حیاتی آن مانند همین واشر سرسیلندر، به مرور زمان باعث سوختن و آسیب رساندن به قطعات مختلف می گردد که بسیار هزینه بردار است. حتی در صورت خراب شدن موتور و سوختن واشر سرسیلندر و تعمیر و تعویض قطعات، باز هم این رویه تکرار می شود و این خرابی ها همچنان ادامه خواهد داشت. زیرا دمای فن موتور بالاست.

تنها راه حل برطرف کردن این مشکل، ریمپ ایسیو و تغییر تنظیمات مربوط به دمای آب در آن است. با این کار از سوختن واشر سرسیلندر و موتور خودرو پیشگیری می شود. مخصوصا برای خودروهایی مانند پژو 405 و سمند که سوختن واشر یک مسئله جدی در آنهاست و همچنین مناطق گرم کشور و نیز خودروهای وارداتی که معمولا تنظیمات آنها، از این لحاظ متفاوت است و نیاز به ریمپ در آنها وجود دارد.

کریمی تیونینگ – پیشرو در ریمپ و تیونینگ انواع خودرو در کرج و استان البرز

کریمی تیونینگ از بهترین و باسابقه ترین مراکز ریمپ ایسیو است که هزاران مورد انجام ریمپ ایسیو روی خودروهای ایرانی و خارجی را با بالاترین میزان رضایت در کارنامه خود دارد. خدمات ریمپ در این مجموعه با ارائه ضمانت انجام می شود تا خیالتان راحت باشد که هیچ مشکلی به وجود نمی آید.

مسیرهای ارتباطی شما با مرکز ریمپ در کرج و استان البرز (کریمی تیونینگ) و همچنین دریافت قیمت ریمپ در کرج بر اساس نوع خودرو:

 اطلاعات تماس با “کلینیک تخصصی کریمی تیونینگ” 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *