خودروی تیبا

تیبا، خودروی ملی تولید خودروسازی سایپا که در ابتدا نام “مینیاتور” را روی آن گذاشته بودند، از سال 1387 معرفی و وارد بازار ایران شد. خودرویی با اندازه کوچک و طراحی قطعاتی شبیه به پراید، رنو L90 و ریو که باعث ارزان تر شدن آن میشد. این خودرو را محصول جایگزین پراید معرفی کردند که البته جنبه های مثبتی در مقایسه با آن دارد. اما باید گفت که در تیبا هم کیفیت بسیار زیادی شاهد نیستیم.

اما یک سری از ایرادات ماشین تیبا با ریمپ ایسیو قابل حل است. در واقع ریمپ کردن تاثیر زیادی در ارتقای کیفیت و توان تیبا دارد که در ادامه به صورت کامل شما را با آن آشنا خواهیم کرد.

 

معرفی خودروی تیبا صندوقدار

تیبا سایپا

موتور تیبا در واقع همان موتور پراید است که تقویت شده و طراحی آن را شرکت آلمانی FEV بر عهده داشته است. تیبا دارای موتوری با حجم 1500 سی سی و تراکم 7/9 است. این موتور حداکثر 87 اسب بخار توان دارد که البته مناسب با حجم 1500 سی سی نیست. البته باید بدانید که قدرت واقعی سر چرخ در دستگاه داینومتر، ۷۲ اسب بخار است. در نسخه های یورو۴ این قدرت تا ۷۰ اسب بخار و در مدل های با ایسیو LZNF تا ۶۵ اسب بخار کاهش توان دارد. (تست داینو نشان دهنده قدرت واقعی موتور است و اعدادی که گفته شد بر اساس همین تست هستند و ممکن است با اعداد ذکر شده توسط خودروساز متفاوت باشد).

همان طور که گفتیم این خودرو جایگزین خودروی پرمصرف پراید معرفی شد که به طور کلی از پراید خودروی بهتری است و جنبه های مثبت زیادی در مقایسه با آن دارد. اما در سال های گذشته، کیفیت قطعات و ساخت این خودرو کاهش قابل توجهی در مقایسه با ابتدای تولید آن داشته است که قابل تامل است.

 

انواع ایسیو به کار رفته در خودروی تیبا

نمای داخل تیبا صندوقدار

کانتیننتال یورو۲ – تا سال ۹۲

کروز SIM2K-48VR – از سال ۹۵

LZNF – از سال ۹۶

SLZNF – از سال ۹۸

 

چرا خودروی تیبا نیاز به ریمپ ایسیو دارد؟

نمای موتور تیبا-1

پایین بودن قدرت موتور (که با ریمپ تا 5 اسب بخار افزایش خواهد یافت)

پایین بودن شتاب خودرو

وجود کُپ اولیه و ضعف و کندی در شروع حرکت

پایین بودن گشتاور و کشش موتور

وجود کپ بین دنده یک و دو

ناک بودن موتور (به دلیل مشکلات نرم افزاری و تنظیمات ایسیو موتور)

زیاد بودن مصرف بنزین

نکته درباره ریمپ ایسیو در تیبا

هر یک از مشکلاتی که در بالا ذکر شد، کاملا با ریمپ ایسیو قابل رفع می باشند. زیرا اینها مشکلاتی نرم افزاری هستند که با تنظیم مجدد و ریمپ شدن از بین می روند. مخصوصا اینکه خودروسازهای ایرانی، پاس شدن تست آلایندگی را در اولویت قرار داده اند. در نتیجه بیشینه بودن توان پیشرانه از اهمیت کمتری برخوردار است. همین موضوع باعث کاهش توان موتور و بروز ضعف در آن می باشد زیرا کارکرد موتور بر اساس آلاینده نبودن تنظیم شده است.

 

مزایای ریمپ ایسیو (ECU) در خودروی تیبا

ریمپ ایسیو

همان طور که گفتیم، ریمپ ایسیو در هر خودرویی به افزایش توان و کیفیت آن کمک می کند. در خودروی تیبا هم، ریمپ می تواند کمک قابل توجهی به رفع ایرادات و بهبود توان و قابلیت های موتور آن داشته باشد. از جمله خدمات و مزایای ریمپ ایسیو در تیبا صندوق دار می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کاهش مصرف سوخت تا یک لیتر و اقتصادی شدن آن

کاهش تاخیر دریچه گاز برقی تیبا (برای مدل های اتوماتیک تیبا)

به روزرسانی و تنظیم ECU بر اساس بنزین بی کیفیت

پایین آوردن دمای فن بر اساس مناطق گرمسیری

حذف سنسور اکسیژن دوم در صورت حذف کاتالیست

برطرف شدن مکث بین دنده یک و دو (مدل های دنده دستی)

افزایش کاتاف تا ۶۵۰۰

رفع کپ اولیه و کندی حرکت

قابلیت ایجاد کات آف رگباری (برای مدل های دنده دستی)

ارتقای عملکرد گیربکس اتوماتیک تیبا

کاهش افت توان با کولر

قابلیت حذف سنسور میل سوپاپ تیبا (در صورت درخواست مشتری)

 

ریمپ تیبا در کلینیک کریمی تیونینگ

کریمی تیونینگ با سال ها تجربه و ارائه خدمات تخصصی و فوق العاده در زمینه ریمپ و تیونینگ انواع خودروهای داخلی و خارجی، نیاز شما مشتریان عزیز به هر گونه تغییر و ایجاد بهبود در کیفیت خودروتان را برطرف خواهد کرد. با توجه به اینکه مالکان محترم خودروی تیبا صندوق دار، مشکلات مختلفی در رابطه با خودروی خود دارند، می توانید با کلینیک کریمی تیونینگ مشاوره داشته باشید تا به شما در حل آن کمک کنند.

شما می توانید زیر همین مقاله، سوالات خود را از متخصصین ریمپ در کلینیک کریمی تیونینگ بپرسید و پاسخ خود را دریافت نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *