خودروی لوکس و زیبا

ر این مقاله به بررسی بوستر ترمز پرداخته ایم تا با کاربرد آن، نحوه عملکردش و از همه مهم تر، علائم خرابی آن آشنا شوید. بوستر ترمز قطعه ای بسیار بااهمیت در سیستم ترمز خودروهاست که وجود خرابی و ایراد در آن، می تواند خسارتی جبران ناپذیر به بار آورد.

بنابراین پیشنهاد می کنیم تا انتهای این مقاله با ما در کلینیک تخصصی ریمپ کریمی تیونینگ همراه باشید.

 

بوستر ترمز چیست؟

بوستر از اجزای اصلی سیستم ترمز است که روی همه خودروها نصب می باشد، البته فقط آنهایی که سیستم ترمز دیسکی دارند (در سیستم های ترمز کاسه ای وجود ندارد). البته باید بگوییم که سیستم ترمز کاسه ای تقریبا به طور کامل برچیده شده اند و دیگر در خودروهای امروز استفاده نمی شود (به دلیل پیچیدگی و ضعف در عملکرد).

از آنجایی که ترمز در خودروها بسیار بااهمیت است و یکی از اصلی ترین اجزای کنترل و ایمنی یک خودرو محسوب می شود، بنابراین بسیار مهم است که هر فشاری از سوی راننده بر پدال ترمز، به گونه ای مناسب، تقویت (نیروی وارده چند برابر می گردد) و سپس به سیستم ترمزگیری (سیلندر اصلی ترمز) منتقل شود. در واقع بوستر ترمز باعث می شود ترمزگیری دقیق، راحت و به موقع صورت بگیرد و نیازی به وارد آمدن فشار بیشتر از سوی راننده نباشد.

جالب است بدانید که بوستر کمک می کند تا با کمترین فشار بر پدال، بیشترین نیروی ترمز به سیستم وارد شود و ترمزگیری روان تر و راحت تر صورت بگیرد. همچنین زمانی که ماشین خاموش است، بوستر باعث سفت شدن پدال و غیر فعال شدن ترمز می شود.

 

محل نصب بوستر ترمز

محل نصب بوستر ترمز

بوستر ترمز قطعه ای با اندازه متوسط و به رنگ مشکی و متصل به پدال ترمز می باشد. بوستر ترمز اغلب در پشت موتور خودرو، در سمت چپ و متصل به دیواره داخلی که پای راننده به قسمت پدال فشار وارد می کند، نصب شده است. با باز کردن در کاپوت خودرو، این قطعه هم به راحتی قابل مشاهده است.

اجزای بوستر ترمز

بوستر ترمز شبیه یک قوطی فلزی مشکی رنگ است که دارای اجزایی گوناگونی می باشد. این اجزا عبارتند از:

بدنه: از جنس فلز است و دو محفظه‌ مجزای‌ فشار ثابت و فشار متغیر دارد.

سوپاپ هوشمند: این سوپاپ بین دو محفظه بدنه قرار دارد و به آن سوپاپ کنترل هم می گویند.

دیافراگم: دارای جنس لاستیکی می باشد.

سوپاپ یک‌ طرفه: این سوپاپ با فضای بیرونی بدنه مرتبط است که سوپاپ هوا هم نام دارد.

میله رابط: روی این میله، فنر برگشت دهنده و پیستون بوستر سوار می‌شوند.

فنر بوستر: فنر بوستر مسئول برگشت دادن پیستون می باشد.

پیستون بوستر: و در انتها پیستون بوستر که مسئول ایجاد فشار ناشی از هوای ورودی بر دیافراگم، می باشد.

 

شیوه کارکرد بوستر ترمز یا بوستر خلا:

پدال ترمز

همان طور که از نام آن مشخص است، بوستر ترمز یا بوستر خلا برای عملکرد خود نیاز به خلا دارد. در ماشین های بنزینی، موتور می تواند خلا مناسب برای بوستر (به وسیله لوله ای که به موتور وصل می شود و هوا را به بیرون می راند و خلاء به وجود می آید) را ایجاد نماید. در خودروهای دیزلی از پمپ خلا برای این منظور استفاده می شود.

پدال ترمز، میله ای که از میان بوستر به سیلندر اصلی متصل می شود را فشار می دهد. موتور هم خلا نسبی و مناسبی را در هر دو سوی دیافراگم ایجاد می کند. با فشردن پدال ترمز، میله باعث باز شدن سوپاپی می شود که به هوای بیرون اجازه ی ورود به پشت دیافراگم را می دهد اما سمت دیگر دیافراگم در خلا می ماند . در این حالت فشار در یک طرف دیافراگم افزایش می یابد و به فشرده شدن پیستون در سیلندر اصلی می انجامد.

با رها کردن پدال، ارتباط هوای بیرون با پشت دیافراگم قطع می گردد و هر دو طرف دیافراگم به هم مرتبط می شوند. بنابراین هر دو سمت دیافراگم را خلا فرا می گیرد و دوباره همه چیز به حالت اول در می آید.

 

انواع بوستر ترمز

بوستر ترمز

۱. بوستر مستقیم

با فشردن پدال ترمز، نیرو مستقیما از پدال به بوستر منتقل می‌شود.

۲. بوستر غیر مستقیم

با فشردن پدال ترمز، نیرو اول به پمپ ترمز و سپس به وسیله‌ روغن ترمز به بوستر منتقل می گردد.

نکته:

دو نوع بالا بیشترین میزان کاربرد در بین خودروسازها را دارند. اما نوع پیچیده تر و موثرتری (در کیفیت ترمزگیری) هم وجود دارد که در خودروهای پیشرفته تری به کار می روند:

۳. بوستر دو پیستونه

این بوستر‌ها که به بوستر‌های چند محفظه هم معروفند، دارای دقت و قدرت بیشتری هستند و ابعادشان هم کوچکتر است. بوستر چند محفظه، دو محفظه‌ فشار ثابت و دو محفظه‌ فشار متغیر دارد و با دو پیستون و دو دیافراگم از هم مجزا می شوند. در واقع ابعاد بوستر بزرگتر نمی‌ شود و فقط فضای آن تقسیم می‌ گردد. بنابراین برای اعمال فشار، فضای خیلی بهتری وجود دارد. تنها تفاوت بوستر دو پیستونه با انواع قبلی در همین تعدد محفظه هاست که عملکرد بوستر را دقیق تر و باکیفیت تر می کند.

 

و اما نشانه های خرابی بوستر ترمز

مشکل در ترمزگیری

بوستر ترمز قطعه ای است که به پدال ترمز مرتبط می باشد و خوب کار کردن و سالم بودن آن بسیار اهمیت دارد. علائمی همچون:

1. سفت یا شل شدن پدال ترمز

2. نشت هوا از طریق شیلنگ خلا

3. سوراخ شدن دیافراگم داخلی

4. نشت هوا از پِرس دور

5. نشت روغن ترمز از بوستر

6. متوقف نشدن درست خودرو هنگام ترمز گیری و خوب کار نکردن ترمز

نکته مهم:

رایج ترین و مهم ترین نشانه خرابی بوستر ترمز نشت روغن ترمز از بوستر است که نشان دهنده شروع خرابی این قطعه است.

 

آیا می دانید ریمپ ایسیو می تواند خدمات بسیار فوق العاده ای به تقویت موتور و بهبود کیفیت خودروی شما داشته باشد؟ تغییراتی بسیار عالی همچون:

کاهش مصرف سوخت و اقتصادی شدن سرانه مصرف خودرو

افزایش توان و گشتاور موتور

رفع تاخیر پدال و دریچه گاز 

رفع ایراد ناک و بنزین ایران

حل ایراد کپ اولیه حرکت

حذف سنسور اکسیژن دوم

کاهش دمای آب

افزایش کاتاف

ایجاد کاتاف رگباری

رفع ایراد خطای کاتالیزور  

حذف سنسور میل سوپاپ 

حذف محدودیت سرعت

ما در کلینیک تخصصی کریمی تیونینگ، آماده ارائه هرگونه مشاوره و خدمات در زمینه ریمپ و تیونینگ خودروهای داخلی و خارجی به شما مراجعه کنندگان عزیز هستیم. ریمپ ایسیو مزایای فوق العاده ای دارد که می توانید از آن برای بهبود کیفیت خودرو و رانندگی با آن و کاهش مشکلات و خرابی های قطعات و موتور بهره ببرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *