سیستم ترمز ضد قفل و دلایل روشن شدن چراغ چک آن

در این مقاله قصد داریم به بررسی سیستم ترمز ABS یا همان سیستم ترمز ضد قفل ABS بپردازیم. اما مهم تر از همه این است که با علت روشن شدن چراغ ترمز ABS آشنا شوید. دلایل و مشکلاتی که هم باعث روشن شدن چراغ چک خودرو می شوند و هم اینکه بسیار جدی و خطرناک هستند و باید سریعا پیگیری و برطرف شوند.

پس با ما در “کلینیک تخصصی کریمی تیونینگ”بهترین مرکز ریمپ ایسیو در کرج و استان البرز – همراه باشید:

 

آشنایی با سیستم ترمز ABS – سیستم ترمز ای بی اس

کنترل و هدایت بهتر خودرو با ترمز ABS

سیستم ترمز ضد قفل ABS یک سامانه ایمنی در سیستم ترمز خودرو است که همان طور که از نام آن مشخص است، مانع قفل شدن چرخ های خودرو در زمان ترمز گرفتن می شود. قفل شدن چرخ ها هنگام ترمزگیری، مشکلی در خودروهای بدون سیستم ترمز ای بی اس است که خطر بروز تصادفات شدید را در پی دارد.

اما امروزه در خودروهای مدرن، فقط از سیستم ترمز ABS استفاده می شود که مزایای زیر را دارد:

جلوگیری از قفل شدن جرخ های خودرو که باعث از دست رفتن تعادل در خودرو می شود.

کنترل و هدایت بهتر خودرو هنگام ترمزگیری های شدید

تاثیر بهتر ترمز و کاهش خط ترمز (خودرو زودتر از حرکت می ایستد)

کاهش اصطکاک لاستیک ها با سطح جاده

نکته:

یکی از اصلی ترین فواید سیستم ترمز ABS این است که خودرو در هنگام ترمزگیری از کنترل و تعادل خارج نمی شود و با اینکه راننده پدال ترمز را تا ته فشار داده است، باز هم با چرخاندن فرمان، می تواند آن را هدایت و از برخورد با موانع و منحرف شدن خودرو جلوگیری کند.

ریمپ پژو 206 تیپ 2 یورو 5 با ایسیو EZU – کریمی تیونینگ

 

چطور سیستم ترمز ای بی اس مانع از قفل شدن چرخ ها می شود؟

سیستم ترمز ای بی اس

قفل شدن چرخ ها یعنی اینکه آنها فرمان پذیری خود را از دست بدهند و اصطلاحا فقط لیز بخورند که این شرایط، بیشتر هنگام ترمزگیری های شدید که میزان اصطکاک لاستیک ها و سطح جاده افزایش می یابد و نیز هنگام رانندگی در مسیرهای لیز اتفاق می افتد. ممکن است هر 4 چرخ یا یکی از آنها قفل شود و سرعتی متفاوت با دیگر چرخ ها داشته باشد. اما به طور کلی هنگام قفل شدن چرخ ها، هر چقدر که راننده فرمان را حرکت دهد، چرخ ها از آن تاثیر نمی پذیرند و روی حالت قبل از قفل شدن به حرکت خود ادامه می دهند.

عملکرد سیستم ترمز ضد قفل یا سیستم ترمز ای بی اس

سیستم ترمز ABS از قفل شدن چرخ ها جلوگیری می کند و اجازه خارج شدن آنها از کنترل و از دست رفتن فرمان پذیری آنها را نمی دهد. در این سیستم، هر چرخ یک سنسور دارد که سرعت آن را اندازه گیری نموده و به یونیت ترمز ABS اطلاع می دهد (لازم به ذکر است که چرخ ها هنگام قفل شدن و ابتدای لیز خوردن، سرعتی کمتر از دیگر چرخ ها دارند).

به محض اینکه حسگرها، تغییرات سرعتی در چرخ ها را تشخیص دهند، فرمان هایی برای آزادتر کردن لنت ترمز آن چرخ و کاهش فشار سیلندر ترمز از روی آن صادر می شود. در این صورت چرخ ها به طور متناوب در هنگام ترمزگیری می توانند بچرخند و می توان هنگام ترمز نیز، خودرو را هدایت کرد.

ریمپ چری تیگو 7 -تقویت موتور توربو تا کاهش مصرف سوخت

 

خرابی ها و ایرادات سیستم ترمز ABS که باعث روشن شدن چراغ ABS می شود

روشن شدن چراغ ترمز ای بی اس

یکی از هشدارهای نگران کننده ای که می تواند در خودرو ایجاد شود، روشن شدن چراغ چک سیستم ترمز ای بی اس روی صفحه کیلومتر خودرو است. برای روشن شدن چراغ چک سیستم ترمز ABS چند دلیل شایع وجود دارد:

خرابی سنسورها

علت اصلی و شایع روشن شدن چراغ چک ترمز ای بی اس، خرابی و بروز نقص در سنسورهای چرخ هاست. برای اینکه متوجه شوید دقیقا کدام حسگر و سنسور ایراد پیدا کرده است، باید از دستگاه دیاگ کمک بگیرید.

نکته:

گاهی اوقات پیش می آید که سنسور سالم است و دلیل روشن شدن چراغ چک، پارگی سیم یا جرم گرفتگی آن است. گاهی نیز دلیل آن زیاد شدن فاصله از تریگر (دندانه های پشت توپی چرخ) می باشد.

خرابی فیوزهای تغذیه پمپ ABS

با چک کردن جعبه فیوز می توانید فیوز خراب را پیدا و تعویض نمایید تا چراغ چک خاموش شود.

خرابی حلقه مغناطیسی داخلی توپی چرخ و روتور

حلقه مغناطیسی باعث سیگنال دهی به سنسور چرخ می شود که اصلی ترین دلیل خرابی آن، گرد و خاک گرفتن آن است که مانع از ایجاد سیگنال می شود.

مشکل در ماژول کنترل ABS

این مورد خیلی کم اتفاق می افتد اما به هر حال، گاهی ممکن است دلیل روشن شدن چراغ چک سیستم ترمز ABS خرابی و مشکل در ماژول کنترل ای بی اس یا همان کامپیوتر ABS باشد که نیاز به تعمیر یا تعویض خواهد داشت.

 

آشنایی با مزایای ریمپ ایسیو در کریمی تیونینگ

 

ریمپ و تیونینگ خودرو در کرج

بهبود توان و گشتاور خودرو

افزایش سرعت و شتاب اولیه خودرو

رفع کپ اولیه و تاخیر پدال گاز

کاهش مصرف سوخت

حذف سنسور اول و دوم اکسیژن بدون تغییر در مصرف سوخت خودرو

رفع خطای فرسودگی کاتالیست

برطرف کردن صدای ناک و هماهنگ کردن موتور با بنزین کیفیت پایین و موجود در جایگاه های سوخت ایران

اصلاح دمای فن موتور

کمک به کاهش خرابی های قطعات مختلف موتور

بهبود وضعیت گیربکس و عملکرد آن

کریمی تیونینگ – بهترین مرکز ریمپ کرج و استان البرز

کریمی تیونینگ، با سال ها تجربه و انجام بیش از 3 هزار مورد ریمپ ایسیو به صورت تخصصی برای خودروهای داخلی و خارجی، آماده ارائه خدمات به مشتریان و مراجعه کنندگان عزیز است. مسیرهای ارتباطی شما با بهترین مرکز ریمپ در کرج و استان البرز (کریمی تیونینگ) و همچنین دریافت قیمت ریمپ در کرج بر اساس نوع خودرو:

 اطلاعات تماس با “کلینیک تخصصی کریمی تیونینگ” 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *