علائم خرابی سنسور اکسیژن

سنسور اکسیژن یک قطعه مهم در کارکرد موتور خودرو است که اتفاقا زیاد هم دچار خرابی و نقص می شود. بنابراین لازم است با علائم خرابی و اختلال در این قطعه کوچک اما پراهمیت آشنا شوید و نیز روش های مراقبت بهتر از سنسور اکسیژن را بدانید.

با ما در “کلینیک تخصصی کریمی تیونینگ”بهترین و مجهزترین مرکز ریمپ و برق خودرو در کرج و استان البرز – همراه باشید:

 

سنسور اکسیژن چیست؟

سنسور اکسیژن در خودرو

سنسور اکسیژن که به سنسور لامبدا نیز معروف است، یک قطعه کوچک الکترونیکی می باشد که کار بررسی و سنجش میزان تناسب اکسیژن را انجام می دهد. یعنی میزان اکسیژن موجود در گازهای خروجی از موتور خودرو را اندازه گیری می کند. این سنجش کمک می کند تا نسبت هوا به سوخت توسط کامپیوتر خودرو به خوبی تعیین گردد و عملکرد موتور بهتر و دقیق تر شود.

از طرفی سنسور اکسیژن میزان آلایندگی خودرو را نیز بررسی می کند تا مصرف سوخت خودرو و میزان گازهای خروجی از آن نیز در حد معین و نرمال باشد و در غیر این صورت به شما هشدار آلایندگی می دهد. تفاوت سنسور اکسیژن با دستگاه واید بند در میزان حرفه ای بودن عملکرد آنهاست. واید بند دستگاه دقیق تر و تخصصی تری برای سنجش میزان اکسیژن نسوخته موجود در گازهای خروجی اگزوز است و به همین خاطر در کارهای مربوط به تیونینگ خودرو به وفور مورد استفاده قرار می گیرد. زیرا کنترل بهتر و دقیق تری برای موتور خودرو و ایجاد بهترین بازدهی در آن فراهم می کند. دستگاه واید بند را باید به صورت جداگانه روی خودرو بست اما سنسور اکسیژن را خودروسازها روی ماشین می بندند.

تعداد سنسور لامبدا:

در خودروهای قدیمی تعداد سنسور اکسیژن 4 عدد می باشد اما الان روی خودروها، یک سنسور در جلوی مبدل کااتالیست و یک سنسور در خروجی هر اگزوز بسته می شود.

 

علائم خرابی سنسور اکسیژن

خرابی سنسور اکسیژن با علائم و هشدارهای فوری همراه است که باعث می شود راننده خیلی زود متوجه ایراد در خودرو و سنسور اکسیژن شود. زمانی که سنسور اکسیژن دچار نقص و خرابی شود، موتور خودرو نمی تواند عملکرد بهینه داشته باشد. این علائم عبارتند از:

پایین آمدن قدرت موتور و کاهش راندمان موتور و همچنین درست کار نکردن موتور

روشن شدن چراغ چک خودرو

افزایش ناگهانی مصرف سوخت در خودرو

افزایش آلایندگی موتور و خروج دود سیاه از اگزوز

بروز نقص و هشدار خرابی در مدار گرمایشی خودرو

به مشام رسیدن بوی سولفور ناشی از وجود سوخت اضافی در موتور که شبیه به بوی تخم مرغ گندیده است.

ریمپ ساینا – معرفی کامل خدمات ریمپ ایسیو در ساینا دنده ای و اتوماتیک

 

علت خرابی سنسور اکسیژن

علت خرابی سنسور اکسیژن در بیشتر موارد ورود آلودگی ها به اگزوز خودرو است که در سنسور نفوذ کرده و باعث از کار افتادن حسگرهای آن می شود. این آلودگی ها از سیلیکات ناشی از نشت مایع خنک ‌کننده داخلی موتور یا فسفر ناشی از مصرف بیش‌ از حد روغن ایجاد می شود. بنابراین باید علت اصلی آن برطرف شود وگرنه با تعویض سنسور، باز هم شاهد خرابی زود هنگام در آن خواهید بود چون منبع آلوده کننده سنسور از بین نرفته است.

 

مراقبت از سنسور اکسیژن و افزایس عمر مفید سنسور

خرابی سنسور اکسیژن

اولین راه کار این است که قطعه سنسور اصلی و باکیفیت روی خودرو بسته شود. در بیشترِ مواردِ خرابی های سنسور اکسیژن، دلیل اصلی آن بی کیفیت و تقلبی بودن قطعه است.

برای تعمیرات خودرو به مکانیکی ها و تعمیرگاه های مطمئن و ماهر مراجعه کنید.

این سنسور معمولا طول عمری در حدود 95 تا 145 هزار کیلومتر دارد. با تشخیص خرابی در یکی از سنسورها، بهتر است تمامی آنها با یکدیگر تعویض شوند. زیرا احتمالا به پایان عمر بقیه سنسورها هم نزدیک شده اید. تعویض همزمان همه سنسورها، همچنین باعث می شود تا عملکرد دقیق و مناسبی در خودرو داشته باشند.

ریمپ ام جی جی تی – بهبود گیربکس و افزایش توان ام جی GT

 

آشنایی با مزایای ریمپ ایسیو در کلینیک ریمپ و برق خودروی “کریمی تیونینگ”

 

ریمپ علم برنامه ریزی مجدد ایسیو است که قابلیت برطرف کردن بسیاری از مشکلات فنی و نرم افزاری خودرو را دارد. ریمپ مزایای بسیار خوب و مثبتی دارد که کیفیت خودرو، طول عمر قطعات آن و کیفیت رانندگی با آن را ارتقا می بخشد. مانند:

بهبود توان و گشتاور خودرو

افزایش سرعت و شتاب اولیه خودرو

رفع کپ اولیه و تاخیر پدال گاز

کاهش مصرف سوخت

حذف سنسور اول و دوم اکسیژن بدون تغییر در مصرف سوخت خودرو

رفع خطای فرسودگی کاتالیست

برطرف کردن صدای ناک و هماهنگ کردن موتور با بنزین کیفیت پایین و موجود در جایگاه های سوخت ایران

اصلاح دمای فن موتور

کمک به کاهش خرابی های قطعات مختلف موتور

بهبود وضعیت گیربکس و عملکرد آن

 

کلینیک تخصصی ریمپ و برق خودروی رسول کریمی – بهترین مرکز ریمپ و برق خودرو در کرج

کریمی تیونینگ، با سال ها تجربه و انجام بیش از 15 هزار مورد ریمپ ایسیو و خدمات برق خودرو به صورت تخصصی برای خودروهای داخلی و خارجی، آماده ارائه خدمات به مشتریان و مراجعه کنندگان عزیز است. مسیرهای ارتباطی شما با بهترین مرکز ریمپ در کرج و استان البرز (کریمی تیونینگ) و همچنین دریافت قیمت ریمپ در کرج بر اساس نوع خودرو:

 اطلاعات تماس با “کلینیک تخصصی کریمی تیونینگ” 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *