تعویض شمع و وایر شمع برای عملکرد بهتر موتور خودرو

تعویض شمع ها و وایر شمع خودرو، تاثیر مستقیم در عملکرد موتور دارد و باعث می شود بازدهی موتور افزایش یابد. از آنجا که سیستم برق خودرو دارای چندین مدار مختلف با وظایف متفاوت در خودرو است، می توان سیستم جرقه زنی را مهمترین آنها دانست. سیستم جرقه زنی که شمع خودرو و وایر شمع از مهمترین قطعات آن هستند، در عملکرد بهینه خودرو و مصرف سوخت و راندمان آن، تاثیر زیادی دارند.

با ما در “کلینیک کریمی تیونینگ”بهترین و مجهزترین مرکز ریمپ ایسیو و برق خودرو در کرج و استان البرز – همراه باشید تا شما را با مزایای تعویض شمع و وایر شمع برای بهتر شدن عملکرد خودرو آشنا سازیم:

 

ضرورت تعویض شمع و وایر شمع خودرو

خودرو نیاز به سرویس دوره ای و چکاپ منظم دارد. هر قطعه ای در خودرو و مخصوصا در ارتباط با موتور آن، در معرض استهلاک شدید و سریع قرار دارد و ممکن است خیلی زود مجبور باشید آن را تعویض کنید. اما قطعاتی مانند شمع و وایر شمع، از مهمترین قطعات در سیستم برق خودرو هستند، زیرا در عملکرد موتور، ایجاد جرقه و اشتعال سوخت نقش دارند.

شمع و وایر شمع، مسئول ایجاد جرقه در محفظه احتراق هستند. این جرقه باید پرقدرت و در یک بازه زمانی مشخص و دقیق اتفاق بیفتد، وگرنه به شدت در بازدهی موتور و مصرف بنزین تاثیر منفی دارد. هرگونه خرابی و نقص در شمع و وایر شمع باعث هدررفت انرژی موتور می شود و شتاب و توان آن را کاهش می دهد.

 

تعویض شمع خودرو و تاثیر آن در عملکرد موتور

شمع خودرو

شمع خودرو یک قطعه کوچک است که وظیفه جرقه زنی در محفظه سیلندر را بر عهده دارد. زمانی که موتور روشن است و خودرو در حال حرکت با سرعت بالاست، تعداد جرقه هر یک از شمع های خودرو، ممکن است به 15 جرقه در هر ثانیه برسد. بنابراین این قطعه کوچک و کاربردی، استهلاک بسیار زیادی دارد و باید هر چند مدت یک بار، اقدام به تعویض شمع ها نمایید تا جرقه زنی خودرو با نفسی تازه انجام شود.

بسیاری از راننده ها به دلیل اینکه تعویض شمع خودرو باعث تازه نفس شدن موتور می شود و عملکرد بهینه را در آن رقم می زند، زودتر از موعد مشخص و قبل از اینکه شمع خودرو به صورت کامل فرسوده و از کار افتاده شود، اقدام به تعویض آن می کنند. تعویض شمع خودرو کار بسیار ساده ای است و معمولا نیاز به تعمیرگاه بردن ندارد.

 

تعویض وایر شمع خودرو و تاثیر آن در عملکرد موتور

تعویض وایر شمع

وایر شمع ها، در واقع رابط تغذیه شمع ها می باشد و برق مورد نیاز شمع ها برای جرقه زنی را به سمت آنها هدایت می کند. وایر شمع یک قطعه سیمی عایق بندی شده است. بدنه عایق بندی شده وایر شمع، کمک می کند تا بیشترین جریان برق مورد نیاز به سمت شمع ها سرازیر شود و بهترین قدرت در جرقه زنی حاصل شود.

وایر شمع در معرض گرمای شدید حاصل از موتور و نیز ارتعاشات و تکان های ناشی از حرکت موتور قرار دارد. به همین دلیل ممکن است بعد از مدتی دچار فرسودگی شود و قسمت هایی از عایق وایر از بین برود و باعث هدر رفت انرژی برق رسانی شود. در این صورت، جرقه زنی در سیلندرها کم قدرت خواهد شد و بازدهی سوخت و اشتعال آن کاهش می یابد.

یکی از علائم خرابی شمع و وایر شمع، افزایش ناگهانی مصرف سوخت است که باعث می شود هزینه های خودرو بیشتر شود. ضمن اینکه با وجود مصرف بنزین بیشتر، شتاب خودرو کاهش می یابد و اصطلاحا کم جان و کم زور می شود. با تعویض شمع و وایر شمع، این مشکلات در خودرو نیز برطرف می شود.

 

نکته بسیار مهم درباره تعویض شمع خودرو و وایر شمع

هنگام خرید شمع و وایر شمع باید دقت کنید که حتما قطعات اصلی و اورجینال خریداری نمایید. از آنجایی که جنس تقلبی و بی کیفیت به وفور در بازار وجود دارد، بهترین راه برای خرید قطعات اصلی، خرید از فروشگاه های معتبر و نمایندگی هاست. قطعات تقلبی و بی کیفیت، بیشتر از قطعات خرابی که اقدام به تعویض آنها کرده اید، می توانند برای موتور و اجزای آن مخرب باشند.

ضمن اینکه باید دقت کنید؛ شمع و وایر شمع مناسب با مدل خودروی خود را خریداری و تعویض نمایید.

مطالب پیشنهادی “کریمی تیونینگ”:

دلایل داغ شدن دینام خودرو و کارکرد ناقص آن

مزایای ریمپ برلیانس C3 کراس 1.5 و 1.65

ریمپ رانا پلاس – تقویت موتور TU5 یورو 5 رانا پلاس و رانا سقف شیشه ای

 

آشنایی با ریمپ ایسیو و مزایای آن

ریمپ ایسیو برای حل مشکل گاز نخوردن ماشین

ریمپ علم برنامه ریزی مجدد ایسیو است که قابلیت برطرف کردن بسیاری از مشکلات فنی و نرم افزاری خودرو را دارد. ریمپ مزایای بسیار خوب و مثبتی دارد که کیفیت خودرو، طول عمر قطعات آن و کیفیت رانندگی با آن را ارتقا می بخشد. مانند:

بهبود توان و گشتاور خودرو

افزایش سرعت و شتاب اولیه خودرو

رفع کپ اولیه و تاخیر پدال گاز

کاهش مصرف سوخت

حذف سنسور اول و دوم اکسیژن بدون تغییر در مصرف سوخت خودرو

رفع خطای فرسودگی کاتالیست

برطرف کردن صدای ناک و هماهنگ کردن موتور با بنزین کیفیت پایین و موجود در جایگاه های سوخت ایران

اصلاح دمای فن موتور

کمک به کاهش خرابی های قطعات مختلف موتور

بهبود وضعیت گیربکس و عملکرد آن

 

کریمی تیونینگ – کلینیک تخصصی ریمپ و برق خودروی رسول کریمی

کریمی تیونینگ، با سال ها تجربه و انجام بیش از 15 هزار مورد ریمپ ایسیو و خدمات برق خودرو به صورت تخصصی برای خودروهای داخلی و خارجی، آماده ارائه خدمات به مشتریان و مراجعه کنندگان عزیز است. مسیرهای ارتباطی شما با بهترین مرکز ریمپ در کرج و استان البرز (کریمی تیونینگ) و همچنین دریافت قیمت ریمپ در کرج بر اساس نوع خودرو:

 اطلاعات تماس با “کلینیک تخصصی کریمی تیونینگ” 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *