خرابی باتری در فصل تابستان

افزایش خرابی باتری در فصل تابستان به دلیل گرمای زیاد هوا و مخصوصا در مناطقی که دارای آب و هوای گرم هستند، یکی از شایع ترین مشکلات خودروهاست. حتما شما هم دقت کرده اید که در فصول گرم سال، استهلاک خودرو و مخصوصا موتور آن، بیشتر از فصول سرد است. البته در فصل های سرد هم مشکلات دیگری ممکن است شایع باشد. اما از آنجایی که خرابی باتری با خرابی ها و نقص های زیاد دیگری در خودرو و سیستم برق رسانی آن ارتباط تنگاتنگ دارد، بهتر است از نکات مراقبتی و جلوگیری از خرابی باتری در فصل تابستان مطلع باشید.

پس با ما در ” کلینیک تخصصی کریمی تیونینگ “ بهترین، مجهزترین و با سابقه ترین مرکز ریمپ ایسیو و برق خودرو در کرج و استان البرز – همراه باشید :

 

چرا خرابی باتری در فصل تابستان افزایش می یابد؟

شاید تا به حال اینگونه فکر می کردید که خرابی باتری خودرو، بیشتر مربوط به فصول سرد سال است. اما در واقع این طور نیست و گرمای هوا، تاثیر مخرب تری در عمر باتری و کارکرد آن دارد. جالب است بدانید که متوسط عمر باتری ماشین در فصل های سرد در حدود 50 ماه است. این عدد برای فصل های گرم به 30 ماه کاهش پیدا می کند. بنابراین کاملا مشخص است که لزوم مراقبت از باتری در گرمای هوا بیشتر می باشد.

ساختار باتری:

باتری دارای یک محفظه محکم و بادوام است که داخل آن صفحات سربی و آلیاژی قرار دارد. همچنین مایع الکترولیت باتری (اسید سولفوریک و آب) که در تماس با این صفحات، انرژی شیمیایی را تبدیل به انرژی الکترونیکی می کنند. در واقع این اصلی ترین وظیفه باتری در ماشین است، ذخیره برق و نیروی الکتریکی برای اجزا و قطعات خودرو در زمانی که به آن احتیاج می باشد.

پس از آنجایی که باتری در ساختار خود دارای مایع است، در گرمای هوا و مخصوصا در روزهای بسیار گرم، این مایع تبخیر می شود و در نتیجه خرابی باتری را در پی دارد.

 

دلیل مهم دیگری که خرابی باتری در فصل تابستان را افزایش می دهد…

موتور خودرو دائم در حال فعالیت است و باید نیروی حرکتی لازم جهت کارکرد خودرو و بخش های مختلف آن را تامین کند. این فعالیت مستمر موتور مساوی است با افزایش دمای آن و تولید حرارت بسیار بالا. در شرایطی که دمای هوا پایین است و در فصول سرد، فن های موتور به خوبی می توانند دمای پیشرانه را در حد نرمال نگه دارند. اما در فصل تابستان، این اتفاق به خوبی نمی افتد و باعث می شود حرارت موتور به اجزای دیگری مخصوصا باتری که در کنار آن است، منتقل و سبب کاهش و تبخیر آب اسید آن شود.

 

آیا کولر خودرو باعث خرابی باتری در فصل تابستان می شود؟

افزایش خرابی باتری در فصل تابستان

این سوال خیلی از راننده هاست و بعضا با پاسخ های قطعی بله و خیر در آن مواجه می شوند. اما پاسخ درست این است که هم بله و هم خیر! در واقع این موضوع به شرایط خودرو و همچنین سیستم الکتریکی و برق خودرو بستگی دارد.

در شرایط عادی و زمانی که دینام خودرو دارای ظرفیت مناسبی باشد و موتور خودرو هم انرژی کافی برای کارکرد آن را تامین کند. استفاده از کولر هیچ فشار اضافی را روی باتری ایجاد نمی کند. (نیروی لازم برای کارکرد کمپرسور کولر از نیروی موتور و دینام تامین می شود و روی میزان مصرف بنزین موثر است). اما در مواقعی مانند زمانی که سرعت کم است و یا در ترافیک ها که موتور با شدت کار نمی کند، دینام قادر به تامین نیروی مورد نیاز برای قطعات برقی و از جمله شارژ باتری نخواهد بود.

در این صورت، استفاده از لوازم جانبی مانند کولر، سیستم صوتی خودرو، شارژ الکترونیکی، دکمه های بالابر شیشه ها و… باعث می شود که برق از باتری کشیده شود و در نتیجه باتری خیلی زود دشارژ می شود. از آنجایی که دینام هم کار شارژ مکفی آن را انجام نمی دهد، این روند در طولانی مدت باعث کاهش عمر باتری و خرابی آن می شود.

 

نکات مراقبتی و پیشگیری از خرابی باتری در فصل تابستان

  1. خودرو را در مکانی مناسب و در سایه پارک کنید تا در تابستان در معرض نور آفتاب و گرمای شدید قرار نگیرد.
  2. آب باتری را چک کنید و در صورت تبخیر شدن آن، مایع باتری به آن اضافه کنید.
  3. در گذشته، باتری خودرو فقط برای استارت زدن کاربرد داشته است اما امروزه با پیشرفت های تکنولوژی، شاهد انبوهی از امکانات و آپشن هایی هستیم که با برق باتری کار می کنند. استفاده از کولر، سیستم های صوتی و پخش و همچنین ادوات برقی را در زمان هایی که خودرو ساکن است و یا سرعت آن کم است، متوقف کنید.
  4. استارت زدن جان باتری را می گیرد! از استارت های پی در پی و طی مسافت های کوتاه خودداری کنید. زمانی که توقفتان کوتاه مدت است، خودرو را خاموش نکنید تا مجبور نشوید دو سه دقیقه بعد استارت بزنید.
  5. از پوشش های عایقی برای باتری استفاده کنید تا تغییرات دمایی تاثیری در آن نداشته باشد.

مطالب پیشنهادی کریمی تیونینگ:

ریمپ ام وی ام X22 پرو به صورت انحصاری در کریمی تیونینگ

ریمپ سمند – همه چیز درباره ریمپ ایسیو سمند LX و سمند SE و سمند EF7

تقویت برق خودرو با روشهای ارزان و ساده

 

کریمی تیونینگ – کلینیک تخصصی ریمپ ایسیو و برق خودروی رسول کریمی

ریمپ و برق خودرو کریمی تیونینگ

 

کریمی تیونینگ، با سال ها تجربه و انجام بیش از 15 هزار موردریمپ ایسیو و خدمات برق خودرو به صورت تخصصی برای خودروهای داخلی و خارجی، آماده ارائه خدمات به مشتریان و مراجعه کنندگان عزیز است. مسیرهای ارتباطی شما با بهترین مرکز ریمپ در کرج و استان البرز (کریمی تیونینگ) و همچنین دریافت قیمت ریمپ در کرج بر اساس نوع خودرو:

 اطلاعات تماس با “کلینیک تخصصی کریمی تیونینگ” 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *