آشنایی با استپر موتور

استپر یکی از اجزای اصلی در سیستم سوخت رسانی و به نوعی هم در سیستم برق خودرو محسوب می شود و باعث می شود تا احتراق بنزین در موتور در شرایط مختلف، پایدار و ثابت باقی بماند. بنابراین آشنایی با استپر موتور و علائم خرابی آن می تواند در نگهداری بهتر خودرو تاثیرگذار باشد و در صورت خرابی، تعویض و تعمیر به موقع در آن انجام شود.

بنابراین با ما در “کلینیک تخصصی کریمی تیونینگ”بهترین و مجهزترین مرکز ریمپ ایسیو و برق خودرو در کرج و استان البرز – همراه باشید تا شما را با استپر موتور آشنا سازیم:

 

استپر موتور چیست؟

استپر موتور چیست؟

در خودروهای قدیمی و کاربراتوری، ساسات یک قطعه مهم در تنظیم میزان سوخت و هوا و ترکیب مناسب آن برای ایجاد یک احتراق مناسب و پایدار بود. با انژکتوری شدن سیستم های خودروها، قطعات جدید و پیچیده ای جایگزین ساسات شدند تا به سیستم انژکتوری برای سوخت رسانی و تنظیم دقیق ترکیب سوخت به هوا کمک کنند. قطعاتی مثل همین استپر موتور، عملگراها و سنسورها و… که دقیق ترین حالت احتراق سوخت را فراهم می کنند و کمک می کنند این شرایط در موتور و در همه حالات، پایدار و مناسب باقی بماند.

وظیفه استپر موتور

برای اینکه ترکیب سوخت و هوا در محفظه سیلندرها به احتراق مناسب و کامل آن منجر شود، نیاز هست که این دو عامل اصلی به میزان دقیق و مورد نیاز به داخل سیلندر جریان یابند. سیستم سوخت رسانی، بنزین مورد نیاز را تزریق می کند و هوا هم از طریق منیفولد گاز وارد سیستم می شود. اما میزان باز و بسته شدن دریچه گاز به میزان فشرده شدن پدال گاز زیر پای راننده بستگی دارد. معمولا در زمانی که پدال گاز به شدت فشرده می شود، احتراق با شدت بیشتری صورت می گیرد و باعث می شود دور موتور بالاتر برود.

اما در زمانی که دور موتور پایین است و پدال گاز کمتر فشرده می شود، باید دریچه گاز در موقعیت مناسبی باشد تا میزان هوای مورد نیاز برای احتراق تامین شود و موتور روشن بماند. وظیفه استپر موتور در همین جاست که اجازه نمی دهد دریچه گاز بسته شود و هوارسانی به سیستم متوقف گردد. بنابراین از خاموش شدن موتور و خودرو جلوگیری می کند. وظایف استپر موتور عبارتند از:

  • جلوگیری از خاموش شدن موتور در دور پایین
  • کمک به استارت خوردن خودرو در شرایطی که موتور سرد است.
  • برقراری توازن بین دور موتور و گشتاور
  • روشن نگه داشتن موتور در زمان توقف
  • تنظیم دریچه منیفولد گاز در شرایط مختلف

 

ارتباط استپر با ایسیو و سیستم برق رسانی خودرو

استپر یک قطعه کوچک است که شبیه به شمع های خودرو است و دستورات لازم را از ایسیو دریافت می کند. بنابراین می توان گفت که به نوعی از اجزای سیستم برق خودرو محسوب می شود. ایسیو با توجه به داده های دریافتی از سنسورها و قطعات مختلف مثل سنسور مپ و سنسور دمای آب، دستورات لازم برای میزان باز نگه داشتن دریچه گاز را صادر می کند و استپر بر اساس این دستورات، میزان هوای ورودی از مانیفولد گاز را تنظیم می نماید.

 

6 نشانه و علائم خرابی استپر موتور

علائم خرابی استپر موتور

۱-  با گرم شدن موتور، دور موتور هم بالا می‌رود و ممکن است تا ۲۰۰۰ دور در دقیقه هم برسد.

۲- لرزش خودرو در حالت درجا و نوسان دور موتور

۳- کمبود شتاب خودرو با افزایش فشار روی پدال گاز

۴- خاموش شدن خودرو در زمان توقف و رها کردن پدال گاز

۵- گاز نخوردن خودرو و یا گیر کردن گاز

۶-  استارت نخوردن و بد روشن شدن خودرو در هوای سرد

استپر در خودروهایی که دریچه گاز آنها از نوع سیمی است، وجود دارد. در باقی خودروها، به جای استپر از یک موتور الکتریکی کوچک به جای استپر استفاده می شود که کار تنظیم دریچه گاز را بر عهده دارد و تحت کنترل ایسیو قرار دارد.

مطالب پیشنهادی “سایت کریمی تیونینگ”:

کارشناسی برق خودرو و شناسایی خرابی رایج در سیستم برق رسانی

رنگ سیم ها در برق خودرو و مدارات مختلف آن

ریمپ آمیکو آسنا دنده ای و اتومات – انحصاری در کریمی تیونینگ

 

مزایای ریمپ ایسیو برای حل مشکلات فنی و موتوری و همچنین خطاهای کاذب – کریمی تیونینگ

ریمپ علم برنامه ریزی مجدد ایسیو است که قابلیت برطرف کردن بسیاری از مشکلات فنی و نرم افزاری خودرو را دارد. ریمپ مزایای بسیار خوب و مثبتی دارد که کیفیت خودرو، طول عمر قطعات آن و کیفیت رانندگی با آن را ارتقا می بخشد. مانند:

بهبود توان و گشتاور خودرو

افزایش سرعت و شتاب اولیه خودرو

رفع کپ اولیه و تاخیر پدال گاز

کاهش مصرف سوخت

حذف سنسور اول و دوم اکسیژن بدون تغییر در مصرف سوخت خودرو

رفع خطای فرسودگی کاتالیست

برطرف کردن صدای ناک و هماهنگ کردن موتور با بنزین کیفیت پایین و موجود در جایگاه های سوخت ایران

اصلاح دمای فن موتور

کمک به کاهش خرابی های قطعات مختلف موتور

بهبود وضعیت گیربکس و عملکرد آن

 

کلینیک تخصصی ریمپ و برق خودروی رسول کریمی – بهترین مرکز ریمپ و برق خودرو در کرج

آشنایی با برق خودرو

کریمی تیونینگ، با سال ها تجربه و انجام بیش از 15 هزار مورد ریمپ ایسیو و خدمات برق خودرو به صورت تخصصی برای خودروهای داخلی و خارجی، آماده ارائه خدمات به مشتریان و مراجعه کنندگان عزیز است. مسیرهای ارتباطی شما با بهترین مرکز ریمپ در کرج و استان البرز (کریمی تیونینگ) و همچنین دریافت قیمت ریمپ در کرج بر اساس نوع خودرو:

 اطلاعات تماس با “کلینیک تخصصی کریمی تیونینگ” 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *