آشنایی با آفتامات دینام و نحوه کار آن

دینام خودرو از اجزای ساده اما بسیار مهمی تشکیل شده است. یکی از این اجزای مهم، آفتامات دینام است که وظیفه مهمی را در سیستم برق خودرو و به طور کلی در برق رسانی خودرو ایفا می کند. کنترل کننده ها همیشه از مهمترین بخش های هر سیستمی هستند و باعث می شوند بهترین کیفیت و نتیجه حاصل شود. درباره آفتامات دینام به عنوان یک کنترل کننده برای جریان برق تولیدی در دینام نیز به همین شکل است.

با ما در “کلینیک تخصصی کریمی تیونینگ” بهترین و مجهزترین مرکز ریمپ ایسیو و برق خودرو در کرج و استان البرز – همراه باشید تا با آفتامات دینام بیشتر آشنا شوید:

 

آفتامات دینام چیست؟

آفتامات دینام

آفتامات یک قطعه کوچک و ساده در دینام است که نقش رگولاتور را در آن بر عهده دارد. این قطعه در واقع، جریان الکتریکی ورودی به آرمیچر را کنترل می کند تا جریانی مناسب و استاندارد باشد و مشکلی از نظر تغییر و نوسان ولتاژهای ورودی و خروجی ایجاد نشود. از آنجا که کار این قطعه بسیار بااهمیت است، کیفیت ساخت آن نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وظیفه آفتامات دینام

آفتامات دینام که آن را با نام رگولاتور دینام هم می شناسند، ناظر و کنترل کننده توان خروجی دینام است. کنترل جریان ورودی و همچنین ولتاژ تولیدی در دینام بر عهده آفتامات دینام است. این کنترل دقیق روی جریان ورودی و ولتاژ تولیدی، از این نظر مهم است که از سوختن و صدمه دیدن دینام و مصرف کننده های برق تولیدی از آن جلوگیری می کند.

از آنجا که جریان برق ورودی اولیه برای به کار افتادن دینام از سمت باتری می آید، می توان گفت که آفتامات دینام واسط و رابط بین باتری و دینام است.

آفتامات دینام، چگونه مانع از خرابی دینام و دیگر قطعات برقی می شود؟

زمانی که موتور خودرو روشن و روی دور موتور بالا کار می کند، دینام نیز دارای حداکثر میزان کارکرد خود و تولید بیشترین جریان الکتریکی است که قطعا بالاتر از حد استاندارد مورد نیاز می باشد. از طرفی، زمانی که موتور روی دور پایین است و یا اصلا خاموش یا متوقف است، دینام نمی تواند جریان برق مکفی تولید نماید و به باتری متصل می شود. هدایت جریان برق بالاتر از حد استاندارد از باتری به دینام و نیز تولید برق شدید توسط دینام در زمانی که موتور در دور بالای خود فعالیت می کند، مساوی است با فشار بیش از حد به دینام و تولید جریان الکتریکی نامتعارف و در نتیجه سوخت آن.

آفتامات دینام دریافت جریان برق ورودی غیر مجاز از سمت باتری و نیز تولید جریان نامتعارف برق از سمت دینام را کنترل و قطع می کند تا شاهد سوختن دینام و دیگر قطعات مصرف کننده در سیستم برق خودرو نباشیم.

 

وظایف آفتامات دینام

کنترل و مدیریت جریان الکتریکی تولیدی توسط دینام

کنترل ولتاژ تولیدی دینام قبل از ارسال به قطعات مصرف کننده

قطع جریان برق ورودی از باتری به دینام در هنگام خاموشی خودرو

اجازه شارژ باتری در صورتی که نیاز به شارژ مجدد آن باشد.

قطع شارژ باتری زمانی که به صورت کامل شارژ گردد.

 

آشنایی با ساختار آفتامات و نحوه کارکرد آن

ولتاژ دینام آلترناتور

آفتامات دینام دارای یک هسته آهنی در مرکز خود است که یک سیم پیچ به شکل موازی به دور آن پیچیده شده است. روی هسته یک جفت پلاتین قرار دارد که در حالت عادی بسته هستند. بالشتک های دینام، جریان مورد نیاز برای شروع به کار خود را از زغال مثبت می گیرند و پس از تغذیه قطب های آن، وارد آفتامات می شوند.

با افزایش دور موتور و در نتیجه افزایش تولید ولتاژ دینام، نیروی وارد بر سیم پیچ آفتامات نیز زیاد می شود. زمانی که این جریان ولتاژی از حد مجاز خود بالاتر برود، نیروی کشش هسته از نیروی فنر پلاتین متحرک بیشتر می شود و در نتیجه آن را جذب می کند. با جذب پلاتین متحرک، پلاتین های رله ولتاژ از هم باز و اتصال بدنه دو قطب از طریق مقاومتِ ایجاد شده، کامل می شود.

مقاومتی که ایجاد می شود، جریان مصرفی به سمت بالشتک های دینام را ضعیف و از شدت میدان مغناطیسی و در نتیجه ولتاژ خروجی دینام می کاهد. این مسئله باعث از دست رفتن نیروی هسته می شود. در چنین شرایطی فنر با کشیدن پلاتین متحرک و تماس آن به پلاتین ثابت، جریان مورد نیاز میدان را به طور مستقیم به بدنه متصل می کند.

جلوگیری از جریان باتری به سمت دینام

همچنین گفتیم که آفتامات از جریان معکوس برق از باتری به دینام جلوگیری می کند. برای اینکه جریان از سمت دینام به باتری باشد و معکوس نشود، لازم است ولتاژ دینام، 25 درصد بیشتر از باتری باشد. استفاده از آفتامات غیر استاندارد و فاقد کیفیت، باعث می شود قطع جریان برق نامتعارف صورت نگیرد و یا با اختلال همراه باشد که در این صورت، شاهد از کار افتادگی دینام یا بخش هایی از آن خواهیم بود.

مطالب پیشنهادی “کریمی تیونینگ”:

مزایای ریمپ برلیانس C3 کراس 1.5 و 1.65

مزایای ریمپ کیا سراتو وارداتی و سراتو سایپا

ریمپ تیبا – معرفی خودرو تیبا صندوقدار + مزایای ریمپ ایسیو

 

مزایای ریمپ خودرو برای افزایش کیفیت و توان موتور و افزایش طول عمر آن

کریمی تیونینگ بهترین مرکز ریمپ ایسیو و برق خودرو در کرج و استان البرز

ریمپ علم برنامه ریزی مجدد ایسیو است که قابلیت برطرف کردن بسیاری از مشکلات فنی و نرم افزاری خودرو را دارد. ریمپ مزایای بسیار خوب و مثبتی دارد که کیفیت خودرو، طول عمر قطعات آن و کیفیت رانندگی با آن را ارتقا می بخشد. مانند:

بهبود توان و گشتاور خودرو

افزایش سرعت و شتاب اولیه خودرو

رفع کپ اولیه و تاخیر پدال گاز

کاهش مصرف سوخت

حذف سنسور اول و دوم اکسیژن بدون تغییر در مصرف سوخت خودرو

رفع خطای فرسودگی کاتالیست

برطرف کردن صدای ناک و هماهنگ کردن موتور با بنزین کیفیت پایین و موجود در جایگاه های سوخت ایران

اصلاح دمای فن موتور

کمک به کاهش خرابی های قطعات مختلف موتور

بهبود وضعیت گیربکس و عملکرد آن

ریمپ ساینا – معرفی کامل خدمات ریمپ ایسیو در ساینا دنده ای و اتوماتیک

 

کریمی تیونینگ – کلینیک تخصصی ریمپ و برق خودروی رسول کریمی

کریمی تیونینگ، با سال ها تجربه و انجام بیش از 15 هزار مورد ریمپ ایسیو و خدمات برق خودرو به صورت تخصصی برای خودروهای داخلی و خارجی، آماده ارائه خدمات به مشتریان و مراجعه کنندگان عزیز است. مسیرهای ارتباطی شما با بهترین مرکز ریمپ در کرج و استان البرز (کریمی تیونینگ) و همچنین دریافت قیمت ریمپ در کرج بر اساس نوع خودرو:

 اطلاعات تماس با “کلینیک تخصصی کریمی تیونینگ” 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *