آشنایی با ایسیو و وظایف آن

امروزه خودروها دارای یک قطعه بسیار حیاتی و پراهمیت در قلب خود هستند که همه چیز را بررسی و پردازش می کند و شرایط خودرو را در بهترین وضعیت ممکن قرار می دهد. این قطعه همان ایسیو یا کامپیوتر خودرو است. ایسیو یکی از اجزای اصلی تنظیم کننده موتور خودرو و سیستم برق خودرو است.

با ما در “کلینیک تخصصی کریمی تیونینگ”بهترین و مجهزترین مرکز ریمپ ایسیو و برق خودرو در کرج و استان البرز – همراه باشید تا شما را با ایسیو و وظایف آن بیشتر آشنا کنیم:

 

ایسیو ECU چیست؟

کامپیوتر خودرو یا ایسیو

خودروها در گذشته دارای عملکردی کاملا مکانیکی و بدون دخالت هیچ قطعه پردازنده بودند که باعث می شد ساده و ابتدایی باشند. اما با پیشرفت تکنولوژی، قطعات خودرو ارتباط بیشتری به هم پیدا کردند تا بهترین کارایی و هماهنگی بین آنها صورت گیرد. وظیفه هماهنگ کردن این قطعات بر عهده ایسیو (ECU – Electronic Control Unit) است. ایسیو این هماهنگی را از طریق اطلاعاتی که توسط سنسورها به آن مخابره می شود، انجام می دهد.

سنسورهای زیادی در خودرو و موتور آن برای هر قطعه و عملکردی مجزا تعبیه شده است که وظیفه آنها سنجش دقیق و بررسی وضعیت کارکرد هر قطعه در موتور و ارسال این داده ها به ایسیو و در مقابل، دریافت دستور از ایسیو و اجرای آن می باشد. بدیهی است که در این صورت، خودرو بسیار دقیق تر، پیشرفته تر و کاملا قابل کنترل خواهد بود و از طرفی بررسی وضعیت خودرو و عیب یابی آن نیز بسیار آسان تر است.

محل قرارگیری ایسیو در خودرو

محل نصب ایسیو در خودرو، بستگی به نوع و مدل خودرو دارد. اما به طور کلی کامپیوتر خودرو معمولا در نزدیکی موتور و یا زیر داشبورد قرار دارد.

ریمپ دنا پلاس توربو اتوماتیک به صورت انحصاری در کریمی تیونینگ

 

سنسورها و کامپیوتر خودرو

سنسورهای گوناگونی در خودرو وجود دارند که کامپیوتر خودرو بر اساس اطلاعات دریافتی از آنها، وضعیت خودرو را کنترل و مدیریت می کند و دستورات را بر اساس تنظیماتی که در ایسیو برنامه ریزی شده است، به صورت سیگنال هایی به آنها ارسال می کند. این سنسورها عبارتند از:

  1. سنسور اکسیژن
  2.  سنسور فشار داخل مانیفولد یا MAP
  3. TPS یا سنسور موقعیت دریچه گاز
  4. سنسور دمای هوا یا سنسور ATS
  5. سنسور دمای آب یا سنسور CTS
  6. RPM یا سنسور دور موتور

همان طور که گفتیم، ایسیو بخشی از سیستم برق خودرو محسوب می شود و کار کنترل و مدیریت مدار جرقه زنی برای احتراق و حرکت خودرو یکی از وظایف آن است که اتفاقا مهمترین وظیفه آن نیز محسوب می شود. در ادامه می توانید لیستی از وظایف کامپیوتر خودرو را ببینید:

عملکرد و وظایف ایسیو در خودرو

دریافت اطلاعات از سنسورها و ارسال دستورات برای پایداری وضعیت خودرو در موقعیت های گوناگون

کنترل سرعت، شتاب و دور موتور خودرو در موقعیت های مختلف

مدیریت مصرف سوخت و تنظیم درجه پاشش سوخت در انژکتور خودرو

تنظیم و کنترل میزان آلایندگی

جلوگیری از سرقت خودرو و تامین امنیت آن

شناسایی وضعیت های بحرانی خودرو و کنترل آن مانند باز شدن ایربگ، سیستم ترمز اضطرای و…

ثبت ایرادات و خرابی های خودرو به صورت کدهای خطا و روشن شدن چراغ چک برای عیب یابی خودرو

ریمپ ساینا – معرفی کامل خدمات ریمپ ایسیو در ساینا دنده ای و اتوماتیک

 

ریمپ ایسیو به چه معناست و چه مزایایی دارد؟

ریمپ ایسیو در کریمی تیونینگ کرج

ایسیو یا کامپیوتر خودرو، تمامی وظایف گفته شده در بالا را بر اساس تنظیماتی که برای آن برنامه ریزی شده، انجام می دهد که در قالب جداول گوناگونی برای آن تعریف شده است. این تنظیمات قابل تغییر هستند و می توان پارامترهای آن را بر اساس نیاز خودرو تغییر داد. این تغییرات که به آن ریمپ ایسیو گفته می شود، همگی در جهت افزایش کیفیت و کارایی و بهبود وضعیت خودرو انجام می شود.

معمولا تنظیماتی که از سوی خودروسازها برای ایسیو تعریف می شود، به دلیل کنترل آلایندگی موتور و رعایت استانداردهای مربوطه، محدودیت هایی دارد که عملکرد خودرو را کند و کلافه کننده می کند و ریمپ ایسیو می تواند این محدودیت ها را حذف کند. پیشنهاد می کنیم مطلب زیر را مطالعه فرمایید تا اطلاعات بیشتری در این باره به دست آورید:

مزایای ریمپ علاوه بر کاهش مصرف سوخت + پاسخ برخی سوالات

ویژگی های یک ریمپ خوب و اصولی در بهترین مرکز ریمپ خودرو در کرج

 

چند نکته درباره کامپیوتر خودرو

ایسیو یک قطعه گران قیمت است و به همین خاطر ممکن است مورد سرقت قرار بگیرد.

تعویض ایسیو به جای ایسیویی که از ابتدا کارخانه روی آن نصب کرده است، ممکن است خودرو را دچار مشکلاتی نماید. بنابراین در صورت نیاز به تعمیر و تعویض ایسیو، حتما این کار را در مراکزی که تجربه و تخصص کافی نسبت به این کار دارند، انجام دهید.

 

کلینیک تخصصی ریمپ و برق خودروی رسول کریمی

کریمی تیونینگ، با سال ها تجربه و انجام بیش از 15 هزار مورد ریمپ ایسیو و خدمات برق خودرو به صورت تخصصی برای خودروهای داخلی و خارجی، آماده ارائه خدمات به مشتریان و مراجعه کنندگان عزیز است. مسیرهای ارتباطی شما با بهترین مرکز ریمپ در کرج و استان البرز (کریمی تیونینگ) و همچنین دریافت قیمت ریمپ در کرج بر اساس نوع خودرو:

 اطلاعات تماس با “کلینیک تخصصی کریمی تیونینگ” 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *