سیستم فرمان برقی خودرو

مزیت هایی که سیستم فرمان برقی دارد، باعث شده تا در بسیاری از خودروهای امروزی جایگزین سیستم فرمان هیدرولیکی شود. البته داشتن سیستم فرمان برقی، هنوز یک آپشن محسوب می شود و به طور کامل فراگیر نشده است.

حالا بیایید ببینیم اصلا این سیستم فرمان برقی چیست و چه تفاوت هایی با سیستم فرمان هیدرولیکی دارد. پس با ما در “کلینیک تخصصی کریمی تیونینگ”بهترین مرکز ریمپ و برق خودرو در کرج و استان البرز – همراه باشید:

 

آشنایی با سیستم کمکی فرمان خودرو

سیستم های کمکی فرمان باعث می شوند تا فرمان پذیری خودرو بهتر و راحت صورت بگیرد. بدون وجود سیستم کمکی فرمان، راننده خیلی زود از راندن خودرو خسته می شود و فرمان پذیری خودرو بسیار سفت و سخت می باشد. ضمن اینکه این موضوع برای ایمنی خودرو نیز خطرناک است.

در حال حاضر دو نوع سیستم کمکی فرمان روی خودروها وجود دارد:

سیسنتم فرمان هیدرولیکی

سیستم فرمان هیدرولیک

سیستم‌ هایی که از طریق وارد آمدن گشتاور توسط موتور به فرمان دادن خودرو کمک می ‌کنند، به عنوان سیستم‌ های فرمان قدرتی قرار می‌ گیرند که سیستم فرمان هیدرولیکی از جمله آنهاست. سیستم فرمان هیدرولیک از چندین شلنگ، تسمه درایو، روغن هیدرولیک، پولی و پمپ تشکیل شده است. فرمان هیدرولیک برای دهه ها در خودروها مورد استفاده قرار می گرفت که مزایای بسیار زیادی داشت و البته چند عیب کوچک.

سیستم فرمان برقی

فرمان برقی EPS

در سیستم فرمان برقی electric power steering system که به صورت اختصار EPS نامیده می‌شود، مانند سیستم هیدرولیک یک ستون فرمان فلزی ثابت وجود دارد که به صورت فیزیکی غربیلک فرمان را به چرخ‌ ها متصل می ‌کند. تفاوت سیستم فرمان برقی با هیدرولیک در اینجاست که در سیستم EPS از یک موتور الکتریکی برای تامین  نیروی کمکی جهت حرکت دادن چرخ‌ ها استفاده می‌ شود. این موتور الکتریکی یا الکترو موتور، اغلب روی ستون فرمان یا روی میل فرمان نصب است.

ریمپ دانگ فنگ H30 کراس – افزایش قدرت موتور تا بهبود گیربکس

 

اجزای تشکیل دهنده سیستم فرمان برقی خودرو

سنسورها

سنسورهای موجود در سیستم فرمان برقی خودرو، مسئولیت اندازه گیری پارامترهای مختلف و ارسال اطلاعات مربوط به آنها به کامپیوتر خودرو را به عهده دارند. سنسورها سرعت چرخ‌ ها، زاویه چرخ‌ ها و میزان گشتاور وارده توسط غربیلک فرمان را اندازه ‌گیری می کنند و اطلاعات آن را به کامپیوتر ارسال می کنند.

عملگرها

بعد از دریافت اطلاعات از سنسورها و آنالیز آنها توسط کامپیوتر خودرو، فرمان های لازم به عملگرها صادر می شود. منظور از عملگرها همان الکترو موتور سیستم فرمان برقی است که بر اساس دستور دریافتی از کامپیوتر، زاویه و نیروی لازم را به چرخ‌ ها اعمال می‌ کند.

 

نحوه عملکرد سیستم فرمان برقی – EPS

فرمان پذیری خودرو با سیستم EPS

همان طور که در تعریف اجزای فرمان برقی خودرو گفتیم، این سیستم با سنسورهایی که دارد، وضعیت نیرو و گشتاور وارد شده توسط راننده را اندازه گیری و به کامپیوتر اعلام می کند. کامپیوتر هم بر این اساس، الکترو موتور را وارد جریان فرمان می کند تا بر اساس خواست و قصد راننده، نیروی و زاویه کمکی را به فرمان و چرخ ها انتقال دهد تا فرمان پذیری خودرو کاملا نرم و آسان شود.

بر همین اساس، کمکی که فرمان برقی به راننده در جهت دهی و راندن خودرو می کند، میزان متفاوتی دارد. مثلا زمانی که سرعت خودرو زیاد است، میزان دخالت و کمک فرمان برقی کاهش می یابد تا راننده با استفاده از سنگینی فرمان، کنترل بهتری روی راندن خودرو و جاده داشته باشد. اما زمان هایی که سرعت کم است، مثل زمان پارک کردن خودرو، این کمک از طرف فرمان و موتور برقی آن، بیشتر می شود تا راننده بهتر بتواند فرمان را در جهت های مختلف بچرخاند و راحت تر خودرو را تکان دهد.

ریمپ پژو 405 – ایرادات 405 و مزایای ریمپ ایسیو در GLX XU7 و SLX TU5

 

مزایای فرمان برقی در خودروها

1. مصرف کمتر انرژی – در سیستم فرمان هیدرولیکی، موتور دائما برای چرخیدن پمپ هیدرولیک باید انرژی مصرف کند، حتی زمان هایی که فرمان ثابت باشد. اما در سیستم فرمان برقی این طور نیست و انرژی بسیار کمتری استفاده می شود.

2. امکان اضافه کردن سیستم های کمکی فعال مانند رانندگی بین خطوط  و سیستم اصلاح مسیر            

3. وجود ارتباط فیزیکی بین غربیلک فرمان و چرخ ها برای زمان هایی که سیستم برقی از کار می افتد. بنابراین در صورت حذف سیستم برقی از مدار، امکان این وجود دارد که راننده همچنان بتواند خودرو را به صورت فیزیکی هدایت نماید.

4. حذف شدن مایع هیدرولیک ،شلنگ ها،نشتی های آن و نیز عدم نیاز به چک کردن آنها از مزیت های سیستم فرمان برقی می باشد.

5. فرمان برقی آرام تر کار می کند زیرا پمپی در آن وجود ندارد.

6. حساسیت فرمان حتی زمانی که موتور خاموش است، کم نمی شود زیرا منبع انرژی موتور برقی 12 ولتی سیستم فرمان برقی، موتور نیست.

7. وزن سیستم فرمان برقی نسبت به سیستم فرمان هیدرولیک کمتر است و مونتاژ آن روی خودرو سریع تر و راحت تر است.

8. سیستم فرمان برقی، طول عمر بیشتر و خرابی های کمتری دارد.

 

کلینیک تخصصی ریمپ و برق خودروی رسول کریمی – بهترین مرکز ریمپ و برق خودرو در کرج

ریمپ ایسیو

کریمی تیونینگ، با سال ها تجربه و انجام بیش از 15 هزار مورد ریمپ ایسیو و خدمات برق خودرو به صورت تخصصی برای خودروهای داخلی و خارجی، آماده ارائه خدمات به مشتریان و مراجعه کنندگان عزیز است. مسیرهای ارتباطی شما با بهترین مرکز ریمپ در کرج و استان البرز (کریمی تیونینگ) و همچنین دریافت قیمت ریمپ در کرج بر اساس نوع خودرو:

 اطلاعات تماس با “کلینیک تخصصی کریمی تیونینگ” 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *