سیستم روشنایی خودرو

سیستم روشنایی خودرو شامل چراغ های کوچک و بزرگ و اصلی و فرعی است که همگی آنها یک وظیفه دارند: عملکرد بهتر در رانندگی و یا نگهداری از خودرو. بنابراین با وجود اینکه شاید از نظر خیلی ها سیستم روشنایی خودرو خیلی دارای اهمیت نباشد یا حداقل به اندازه موتور خودرو مهم نباشد، اما خرابی یکی از این اجزا، نیاز به تعمیر فوری دارد، زیرا بدون آنها کار رانندگی سخت یا حتی غیر ممکن می شود!

پس با ما در “کلینیک تخصصی کریمی تیونینگ”بهترین و مجهزترین مرکز ریمپ ایسیو و برق خودرو در کرج و استان البرز – همراه باشید تا با عیب یابی سیستم روشنایی خودرو بیشتر آشنا شوید:

 

طراحی خودرو و چراغ های آن

عیب یابی سیستم روشنایی خودرو

طبق قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی، طراحی خودروها باید دارای چراغ های بزرگ جلویی با دو حالت نور بالا و نور پایین، چراغ های کوچک برای تشخیص عرض خودرو، چراغ راهنما، فلاشر، چراغ ترمز و دنده عقب باشند. میزان نور آنها باید تا فاصله معینی را روشن نماید و همچنین از فاصله معینی ، برای افراد دیگر قابل تشخیص باشد. امروزه چراغ های مه شکن کوچک در پایین یا کنار چراغ های بزرگ نیز تعبیه می شوند که در شرایط اضطراری، دید بهتری به راننده و خودروهای دیگر می دهد.

ریمپ دنا پلاس توربو اتوماتیک به صورت انحصاری در کریمی تیونینگ

 

سیستم روشنایی خودرو و عیب یابی آن

چراغ های خودرو

سیستم روشنایی خودرو یکی از مدارهای اصلی سیستم برق خودرو است و شامل چراغ های کوچک و بزرگی است که روی بدنه خودرو و نیز داخل کابین آن کار گذاشته می شوند. اهمیت این سیستم و تاثیری که در ایمنی خودرو دارد، بسیار زیاد است. اما نکته جالب این است که عیب یابی این سیستم به هیچ عنوان کار سختی نیست. مخصوصا اینکه در خودروهای امروزی، کنترل بخش های مختلف این سیستم بر عهده یونیت کنترل مرکزی (ایسیو ECU) می باشد و عیب یابی آن از طریق دستگاه عیب یاب، بسیار ساده است.

چراغ‌‌ های اصلی و چراغ مه ‌شکن

در تمام خودروها 2 کنتاکت برای چراغ های بزرگ جلویی قرار دارد، یکی برای حالت نور بالا و یکی برای حالت نور پایین. هر کنتاکت یک فیوز مستقل دارد که در صورت سوختن آن فیوز، حالت نور بالا یا نور پایین فعال نمی شود. در طراحی سیستم روشنایی خودروها، گاهی چراغ ها دارای رله نیز هستند تا با تغذیه مستقل چراغ ها، دسته راهنما و فیوزها تحت فشار نباشند.

از آنجا که کنترل تمام چراغ ها و کنترل تمام سیستم روشنایی خودرو با دسته راهنماست، اگر هیچ چراغی در خودرو کار نکند و روشن نشود، فیوز دسته راهنما سوخته و یا اتصال سوکت آن جدا شده است. در غیر این صورت باید روشن نشدن هر چراغی در خودرو را ناشی از سوختن فیوز یا خرابی رله همان چراغ و کنتاکت آن دانست.

درباره چراغ های مه شکن نیز به همین روال است فقط اینکه چراغ های مه شکن جلو و عقب خودرو دارای کنتاکت مستقل هستند.

چند نکته:

در بعضی خودروها، برای چراغ های چپ و راست، فیوز مستقل وجود دارد.

در خودروهای مالتی پلکس مانند خودروی 206 و سمند، عیب یابی سیستم روشنایی توسط دستگاه عیب یاب انجام می شود اما کنترل فیوز و تعویض آنها، مانند خودروهای عادی است.

ریمپ پژو 405 – ایرادات 405 و مزایای ریمپ ایسیو در GLX XU7 و SLX TU5

 

چراغ کوچک

چراغ های کوچک که در دو طرف خودرو و برای تشخیص میزان عرض آن از فاصله ای معین وجود دارند، با پله اول دسته راهنما روشن و همزمان با آن، چراغ های صفحه کیلومتر و کلیدهای مربوط به اجزای داخل کابین نیز روشن می شود.

این چراغ ها تک کنتاکت هستند و 2 تا 3 فیوز مستقل برای آنها وجود دارد.

 

چراغ راهنما و فلاشر

در خودروهای قدیمی، قطعه ای به نام اتوماتیک راهنما مسئول فعال کردن چراغ های راهنما در خودرو است که خودش تحت کنترل دسته راهنما و کلید فلاشر است و با فرمان این دو قطعه فعال می گردد. اتوماتیک راهنما یک تایمر و یک رله دارد که لامپ های موجود در مسیر را متناوباً خاموش و روشن می کند. کلید فلاشر و دسته راهنما، باعث اتصال چراغ های مد نظر به اتوماتیک راهنما و چشمک زدن چراغ ها می شوند.

عیب یابی چراغ راهنما و فلاشر

اگر چراغ های راهنما و فلاشر به طور کلی کار نکنند، احتمالا فیوز اتوماتیک یا خود اتوماتیک مشکل دارد.

اگر فقط یک سمت کار نکند، احتمالا فیوز مربوط به آن قسمت سوخته و یا مشکل از دسته راهنماست.

در خودروهای امروزی، ایسیو مسئول تمام وظایف اتوماتیک راهنماست و اصلا قطعه ای به نام اتوماتیک راهنما وجود ندارد. بنابراین مشکلات و خرابی های چراغ راهنما و فلاشر با دستگاه عیب یابی به راحتی تشخیص داده می شود.

 

چراغ ترمز

روشن شدن چراغ ترمز بستگی به سوئیچ پدال ترمز دارد که اگر تنظیم نباشد، باعث روشن ماندن دائمی چراغ ترمز می شود و یا اصلا روشن نمی شود.

چراغ ترمز عقب دارای یک فیوز و یک کنتاکت است و یک کنتاکت هم مربوط به پدال ترمز می باشد. گاهی به دلیل اشتباه در نصب کاسه چراغ، ممکن است رشته سیم های آن تحت فشار قرار بگیرند و باعث روشن شدن بی دلیل چراغ ترمز یا چراغ مه شکن شوند. در این صورت فیوز آن دچار سوختگی می شود و تا زمان حل این مشکل، شاهد سوختگی مکرر فیوز خواهیم بود.

 

چراغ دنده عقب

چراغ دنده عقب تحت فرمان فشنگی دنده عقب روی گیربکس است که دارای فیوز مربوط به خود می باشد. اگر چراغ دنده عقب روشن نشود، احتمالا فیوز آن سوخته و یا سوکتش قطع شده است. در غیر این صورت ممکن است مشکل از تنظیم نبودن فشنگی باشد.

 تقویت برق خودرو با روشهای ارزان و ساده 

 

کریمی تیونینگ – بهترین مرکز ریمپ و برق خودرو در کرج

کامپیوتر خودرو یا ایسیو

کریمی تیونینگ با بیش از 15 سال سابقه فعالیت در زمینه تیونینگ و برق خودرو، یکی از بهترین و تخصصی ترین مراکز تعمیر و نگهداری خودرو در استان البرز و کل کشور می باشد که بیش از 16 هزار خدمات موفق را در کارنامه خود دارد. خدمات کریمی تیونینگ :

تنظیم موتور – کاهش مصرف سوخت

افزایش توان و گشتاور موتور

برنامه ریزی انواع ایسیو

تعمییرات ایسیو

ریمپ و تیونینگ خودرو

تعمیرات ایسیو ایربگ و یونیت های تجهیزات داخلی خودرو

دیاگ و تنظیم موتور خودرو

ABS و تعریف کلید خودرو ایموبلایزر

ریمپ تخصصی انواع خودرو داخلی و وارداتی

ریمپ توسط بهترین نرم افزارهای اورجینال روز دنیا

 

مسیرهای ارتباطی شما با بهترین مرکز ریمپ در کرج و استان البرز (کریمی تیونینگ) و همچنین دریافت قیمت ریمپ در کرج بر اساس نوع خودرو:

 اطلاعات تماس با “کلینیک تخصصی کریمی تیونینگ” 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *