عوارض گاز نیتروژن در لاستیک خودرو

گاز نیتروژن یکی از گازهایی طبیعی موجود در هوای اطراف ماست که این روزها برای پر کردن لاستیک های خودرو و موتور سیکلت ها نیز به کار می رود. از این گاز در گذشته برای پر کردن لاستیک هواپیماها، ماشین های مسابقه ای و ماشین آلات صنعتی استفاده می شد، اما مزایای آن باعث شد در خودروهای سواری معمولی نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

با ما در “کلینیک کریمی تیونینگ”بهترین و تخصصی ترین مرکز ریمپ ایسیو در کرج و استان البرز – همراه باشید تا شما را با مزایا و معایب استفاده از باد نیتروژن در لاستیک ماشین ها بیشتر آشنا کنیم:

 

مزایای استفاده از گاز نیتروژن در لاستیک خودروها

گاز نیتروژن در لاستیک خودرو

عمر بیشتر لاستیک ها به دلیل حذف رطوبت

باد معمولی که در لاستیک خودروها پر می شود دارای مقادیری رطوبت است که عمر لاستیک را کاهش می دهد و در آن پوسیدگی و خوردگی ایجاد می کند. گاز نیتروژن این ناخالصی ها را ندارد و از این نظر با حذف رطوبت، باعث افزایش عمر لاستیک ها می گردد.

فشار ثابت در مدت زمان طولانی

باد نیتروژن دارای اتم های بزرگ تری نسبت به ترکیب هوای معمولی است که این باعث می شود مولکول های آن فراریت کمتری داشته باشند. در نتیجه فشار باد لاستیک در طول زمان تغییری نمی کند و شاهد کم باد شدن لاستیک ها نخواهیم بود.

جلوگیری از احتراق و انتقال آتش

یکی از دلایلی که باد لاستیک های خودروهای مسابقه ای و آتش نشانی ها باید از نوع نیتروژنی باشد، این است که در زمان حوادث، دچار احتراق نشوند. اکسیژن موجود در باد معمولی لاستیک ها، بسیار آتش گیرنده است و به انتقال و گسترش آتش کمک می کند اما نیتروژن اینگونه نیست و از این لحاظ ایمنی بیشتری دارد.

مصرف سوخت کمتر

فشار لاستیک ها در صورتی که از باد نیتروژن در آنها استفاده شده باشد، دچار نوسان نمی شود و تحت تاثیر تغییرات دمایی قرار ندارد. به همین دلیل در مصرف سوخت و بهینه بودن عملکرد لاستیک ها و نرمی و روان بودن آنها در رانندگی و… تاثیر مثبت دارد. با اینکه عدد این صرفه جویی زیاد نیست اما برای کمک به کاهش آلایندگی بسیار عالی است.

دوستدار محیط زیست

قبلا گفتیم که با استفاده از باد نیتروژن، لاستیک ها عمر بیشتری دارند و این یعنی نیاز کمتر به تولید لاستیک و از طرفی، تولید زباله کمتر که برای محیط زیست هم شرایط بهتری ایجاد می گردد.

ایمنی بیشتر

در صورت گرم شدن مولکول های باد داخل لاستیک، ممکن است فشار داخلی آن بالا رود و لاستیک بترکد. گاز نیتروژن کمتر تحت تاثیر این گرم شدن قرار می گیرد و از طرفی خیلی زودتر از هوای معمولی گرما را از دست می دهد و خطر ترکیدن لاستیک ها وجود نخواهد داشت. به همین دلیل این گاز برای ماشین های مسابقه ای بهترین انتخاب است.

 

معایب باد نیتروژن در لاستیک خودرو

لاستیک خودرو

هزینه بیشتر

استفاده از باد نیتروژن در لاستیک ها برایتان گران تر از باد معمولی تمام می شود. اما در عوض ثبات بیشتری دارد و عمر لاستیک ها را هم افزایش می دهد.

دسترسی سخت

بیشتر آپاراتی ها فقط می توانند لاستیک های خودروی شما را با باد معمولی پر کنند و گاز نیتروژن در هر آپاراتی پیدا نمی شود. پس اگر طلبه استفاده از این گاز هستید، باید خیلی بگردید تا آپاراتی مخصوص آن را پیدا کنید. البته این روزها محبوبیت و تقاضا برای این گاز بیشتر و دسترسی آسان تر شده است.

 

آیا استفاده از باد نیتروژن در زمستان خطرناک است؟

گاز نیتروژن در لاستیک خودرو در زمستان

خیلی ها از عوارض باد نیتروژن در زمستان برای تایرها می گویند. و یا افزایش احتمال ترکیدن لاستیک ها در صورت استفاده از گاز نیتروژن که درباره هیچ کدام از این موارد، توجیه منطقی وجود ندارد. تنها چیزی که می توانیم بگوییم این است که باد معمولی نیز دارای 78 درصد نیتروژن است. پس استفاده از نیتروژن خالص نمی تواند خطرناک باشد.

ضمن اینکه همان طور که گفتیم، باد لاستیک های دستگاه خطیری مانند ماشین های آتش نشانی و هواپیماها و ماشین های مسابقه ای و نظامی نیز از گاز نیتروژن است، پس دلیلی برای نگرانی وجود ندارد.

 

نگاهی به مزایای ریمپ ایسیو – بهبود کیفیت خودرو و رفع مشکلات آن

بهبود توان و گشتاور خودرو

افزایش سرعت و شتاب اولیه خودرو

رفع کپ اولیه و تاخیر پدال گاز

کاهش مصرف سوخت

حذف سنسور اول و دوم اکسیژن بدون تغییر در مصرف سوخت خودرو

رفع خطای فرسودگی کاتالیست

برطرف کردن صدای ناک و هماهنگ کردن موتور با بنزین کیفیت پایین و موجود در جایگاه های سوخت ایران

اصلاح دمای فن موتور

کمک به کاهش خرابی های قطعات مختلف موتور

بهبود وضعیت گیربکس و عملکرد آن

 

مرکز ریمپ کریمی تیونینگ

کریمی تیونینگ، با سال ها تجربه و انجام بیش از 3 هزار مورد ریمپ ایسیو به صورت تخصصی برای خودروهای داخلی و خارجی، آماده ارائه خدمات به مشتریان و مراجعه کنندگان عزیز است. مسیرهای ارتباطی شما با بهترین مرکز ریمپ در کرج و استان البرز (کریمی تیونینگ) و همچنین دریافت قیمت ریمپ در کرج بر اساس نوع خودرو:

 اطلاعات تماس با “کلینیک تخصصی کریمی تیونینگ” 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *