علت خنک نکردن کولر ماشین

کم کم به روزهای گرم سال نزدیک می شویم و رسیدگی به وضعیت کولر خودروها، یکی از کارهایی است که هر راننده و مالک خودرو باید آن را انجام دهد. هر سال و با شروع فصل استفاده از کولر، سرویس این بخش از خودرو ضروری است و پشت گوش انداختن آن، ممکن است علت خنک نکردن کولر ماشین باشد. بنابراین بهتر است با دلایل خوب کار نکردن کولر خودرو آشنایی داشته باشید تا اگر مشکلی پیش آمد، خودتان بتوانید آن را برطرف کنید.

پس با ما در “کلینیک تخصصی کریمی تیونینگ”بهترین و مجهزترین مرکز ریمپ ایسیو و برق خودرو در کرج و استان البرز – همراه باشید:

 

1. خرابی یا تنظیم نبودن دریچه ها

تنظیم نبودن دریچه کولر

در بیشتر خودروهای امروزی، دریچه های کنترل سرما به صورت الکترونیکی کنترل و تنظیم می شوند که با اینکه بسیار دقیق عمل می کنند، اما امکان ایجاد اشکال و خرابی نیز در آن وجود دارد.

ضمن اینکه دریچه های کولر با فوم، ابر یا واشر مخصوص آب بندی می شوند تا هوای گرم در آن نشت نکند. این اجزا ممکن است بعد از چند سال از عمر خود دچار مشکل و تغییر خاصیت شوند که در این صورت، با مشکل خنک نکردن کولر ماشین روبرو خواهید شد.

 

2. کثیف بودن کندانسور یا رادیاتور کولر

کندانسور یا رادیاتور کولر در جلوی اتومبیل قرار دارد و  این احتمال وجود دارد که گرد و خاک، حشرات، چوب و برگ و… وارد آن شود و باعث گرفتگی شبکه های خارجی کندانسور گردند. کثیف و گرفته بودن شبکه های کندانسور باعث گرم شدن باد کولر و بالا رفتن آمپر آب در ترافیک و سرعت های پایین می گردد. پس بهتر است با شروع فصل گرما، این قسمت را بررسی و تمیز کنید.

ریمپ زانتیا 2000 و 1800 – افزایش توان و شتاب و کاهش مصرف سوخت

 

3. ممکن است ایراد از فن کندانسور باشد

گاز کولر بعد از عبور از کمپرسور تبدیل به مایع می شود. گاز داخل کندانسور بسیار فشرده است و زمانی که خنک می شود تبدیل به مایع می شود و دوباره با عبور از اکسپنشن و تبدیل شدن به گاز، سرما ایجاد می کند. چیزی که باعث خنک شدن گاز کولر موجود در کندانسور می شود، چرخیدن یک یا چند فن تعبیه شده در جلوی کندانسور است.

اگر فن کولر کار نکند، گاز هم خنک نمی شود و فشار گاز در قسمت پرفشار بالا می رود. سنسور فشار گاز برای جلوگیری از خرابی کمپرسور و ترکیدن لوله های کولر،  کمپرسور را قطع می کند. خودروهایی که بیش از دو عدد فن دارند، از کار افتادن یکی از آنها یا کار نکردن در دور تند فن، باعث گرم شدن باد کولر در آنها می گردد.

 

4. اواپراتور مشکل دارد

بوی نامطبوع از کولر ماشین

انتقال باد سرد و گرم به داخل کابین خودرو توسط اواپراتور انجام می شود. اگر این قطعه فلزی با لوله های بسیار ظریف (اواپراتور) دچار تجمع آلودگی و گرد و غبار شود، باعث خنک نکردن کولر ماشین می شود. آلودگی ها در اواپراتور می توانند باعث رشد میکروارگانیسم ها شوند که دلیل اصلی انتشار بوی بد و نامطبوع در کابین خودرو هستند. بنابراین لازم است در صورت خنک نکردن کولر ماشین و انتشار بوی نامطبوع و بویی شبیه به خاک، اواپراتور و فیلتر هوای کولر را تمیز نمایید تا مشکل حل شود.

 

5. ترموستات داخل کابین را هم چک کنید

ترموستات کولر خودروها که در داخل کابین قرار دارد، بعد از رسیدن دمای اواپراتور به نزدیک صفر درجه،  کمپرسور را قطع می کند (برای جلوگیری از یخ زدن اواپراتور). خرابی ترموستات و درست کار نکردن آن، باعث کارکرد بیش از حد کمپرسور و یخ زدن اواپراتور، قطع شدن کامل یا زود هنگام کمپرسور می گردد. در صورت قطع شدن زود هنگام کمپرسور، باد خروجی کولر به اندازه کافی سرد و خنک  نمی‌شود.

6. سنسور فشار گاز کولر یا فشنگی کولر

سنسور فشاز گاز که به آن فشنگی کولر گفته می شود، یک میکروسوئیچ فشار سنج چند حالته‌ است و در مسیر پر فشار گاز کولر قرار دارد. وظیفه فشنگی کولر این است که اگر فشار گاز کم بود، اجازه روشن شدن به کمپرسور ندهد و اگر از حد مجاز بیشتر بود، کمپرسور را قطع نماید. فشنگی کولر مسئول روشن کردن دور تند فن کندانسور نیز هست و خرابی آن باعث خوب خنک نکردن کولر ماشین می گردد.

 

یک نکته

رانندگی با سرعت بالا و فشردن پدال گاز تا ته، باعث می شود کولر ماشین قطع شود. با بالا رفتن دور موتور و تخته گاز رانندگی کردن، در بسیاری از خودروها کولر ماشین قطع شده و باد گرم از آن می آید که یک امر طبیعی است.

با این همه، باز هم لازم است که در ابتدای فصل گرما، کولر خودرو را پیش یک کارشناس فنی ببرید و همه چیز آن را چک کنید تا باعث خرابی بیشتر در سیستم سرمایش خودرو نشود.

ریمپ برلیانس H320 – تقویت موتور و افزایش شتاب

 

کریمی تیونینگ – مرکز تخصصی ریمپ و برق خودرو در کرج و استان البرز

ریمپ و برق خودرو کریمی تیونینگ

کریمی تیونینگ با بیش از 15 سال سابقه فعالیت در زمینه تیونینگ و برق خودرو، یکی از بهترین و تخصصی ترین مراکز تعمیر و نگهداری خودرو در کشور می باشد که بیش از 16 هزار خدمات موفق را در کارنامه خود دارد. خدمات کریمی تیونینگ :

تنظیم موتور – کاهش مصرف سوخت

افزایش توان و گشتاور موتور

برنامه ریزی انواع ایسیو

تعمییرات ایسیو

ریمپ و تیونینگ خودرو

تعمیرات ایسیو ایربگ و یونیت های تجهیزات داخلی خودرو

دیاگ و تنظیم موتور خودرو

ABS و تعریف کلید خودرو ایموبلایزر

ریمپ تخصصی انواع خودرو داخلی و وارداتی

ریمپ توسط بهترین نرم افزارهای اورجینال روز دنیا

 

مسیرهای ارتباطی شما با بهترین مرکز ریمپ در کرج و استان البرز (کریمی تیونینگ) و همچنین دریافت قیمت ریمپ در کرج بر اساس نوع خودرو:

 اطلاعات تماس با “کلینیک تخصصی کریمی تیونینگ” 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *