دیاگ زدن

یکی از نگرانی های بسیار رایج در بین مالکان خودروهای صفر و دست اول، مشخص شدن ریمپ ایسیو است که احتمالا دیاگ زدن را یکی از راه های پی بردن به این موضوع می دانند. اگر این سوال که: ریمپ ایسیو با دیاگ زدن مشخص می شود و یا آیا با دیاگ زدن می توان فهمید که ایسیو ریمپ شده یا خیر؟ ذهن شما را هم به خود مشغول کرده است، ادامه این مقاله را از دست ندهید.

پس با ما در “کلینیک تخصصی کریمی تیونینگ” – بهترین مرکز ریمپ و تیونینگ انواع خودرو در کرج و استان البرز – همراه باشید:

 

برنامه ریزی ایسیو و کارکرد آن

افزایش شتاب خودرو با ریمپ ایسیو

ایسیو خودرو به منزله مغز آن است و هنوز هم بسیاری از افراد، به ایسیو؛ کامپیوتر موتور نیز می گویند. این نشان از وجود یک برنامه در ایسیو دارد که طبق آن، پارامترهای مهم در عملکرد موتور مانند پاشش سوخت ، میزان هوای ورودی به محفظه اشتعال، شدت و زمان جرقه و…، کنترل و برنامه ریزی می شوند. ایسیو مانند هر کامپیوتر دیگری، دارای یک برنامه یا مپ است که به آن، دامپ ایسیو هم گفته می شود.

برنامه ایسیو داری یک تنظیمات اولیه یا اصطلاحا، تنظیمات کارخانه ای – فابریکی است. یعنی خودروساز، بخش های مختلف ایسیو را با توجه به ضوابط معینی برنامه ریزی کرده تا طبق آن، عملکرد خودرو رقم بخورد. هر گونه تغییر در این برنامه فابریکی را، ریمپ ایسیو یا برنامه ریزی مجدد ایسیو می نامند.

ریمپ ایسیو به چه دردی می خورد؟

پاسخ به این سوال، یک پاسخ ساده و کوتاه نیست. در واقع ریمپ ایسیو یک علم و یک دانش تخصصی است که به وسیله آن، می توان بازدهی و کیفیت عملکرد خودرو را متحول نمود. ریمپ یا برنامه ریزی مجدد ایسیو، کمک می کند تا نقاط ضعف موجود در برنامه ریزی فابریکی ایسیو اصلاح شوند. شاید بپرسید:

خب چرا از اول، ایسیو را به درستی و روی یک سیاست بازدهی مناسب، برنامه ریزی نمی کنند؟

باید بگوییم که برنامه ریزی ایسیو توسط خودروسازها، طبق یک پروتکل معین انجام می شود که سیاست های کنترل آلایندگی خودرو در اولویت آنهاست. یعنی خودرو به جای اینکه روی داشتن بالاترین توان و گشتاور برنامه ریزی شود، روی این موضوع که آلایندگی کمتری داشته باشد، برنامه ریزی می شود و این یعنی محدود کردن موتور و توان آن که با کندی، تاخیر، مکث و… در خودرو به نمایش در می آید.

اما فقط این ها نیست. برخی از فاکتورهای موجود در برنامه ریزی فابریکی موتور، فقط برای کشور و منطقه جغرافیایی آن مناسب است. مانند برنامه ریزی مربوط به دمای موتور و دمای کارکرد فن موتور که درست است کاملا ساده به نظر می رسد، اما تاثیرات کاملا جدی در خودرو دارد.

حتی دمای موتور می تواند بسته به شهرهای مختلف کشورمان نیز متفاوت باشد. مثلا دمای شهر اردبیل را با دمای شهر بندرعباس در نظر بگیرید! ایسیوی خودروها در این دو شهر به یک مدل واحد برنامه ریزی شده اند. البته موضوعات دیگری نیز هست که برای کسب اطلاعات بیشتر، پیشنهاد می کنیم حتما روی لینک زیر کلیک کنید تا به طور کامل با مزایای ریمپ ایسیو آشنا شوید:

ریمپ خودرو چیست ؟ نکات مهم ریمپ انواع خودرو

 

دیاگ زدن چیست؟

آیا با دیاگ زدن می توان فهمید ماشین ریمپ شده

دستگاه دیاگ، نوعی دستگاه عیب یاب است که با اتصال به کامپیوتر خودرو، اطلاعات را از ایسیو استخراج می کند و بعد از آنالیز کردن کدهای خطا، ایرادهای مختلف در خودرو را به نمایش می گذارد. دیاگ باید به درگاهی به نام OBD متصل شود تا بتواند به اطلاعات کامپیوتر مرکزی دسترسی پیدا کند. این درگاه معمولا زیر کاپوت یا زیر داشبورد قرار دارد.

 پس از اتصال دستگاه دیاگ به پورت او بی دی، شروع به خواندن کدهای ایسیو می‌ کند و اطلاعات را به اسکنر یا با استفاده از وای فای یا بلوتوث به کامپیوتر یا موبایل می فرستد. نرم افزارهای مخصوص نصب شده روی کامیپوتر یا موبایل، کدها را می خوانند و شناسایی می نمایند و اطلاعات مربوط به هر کد را به نمایش می گذارند.

خب برویم سراغ پرسش اصلی: آیا با دیاگ زدن می توان متوجه شد که ایسیو ریمپ شده یا خیر؟

دلیل اصلی نگرانی مالکین خودروهایی که تمایل دارند ریمپ ایسیو انجام دهند، ترس از متوجه شدن ریمپ ایسیو در نمایندگی های خودروهاست و همین طور در مراکز معاینه فنی. اول از همه باید بگوییم که در مراکز معاینه فنی، اصلا چنین موضوعی بررسی نمی شود و موارد دیگری در خودرو مورد ارزیابی قرار می گیرد.

در نمایندگی های خودروها نیز به همین صورت است و چنین بررسی هایی انجام نمی شود مگر اینکه مالک خودرو به این موضوع اشاره نماید. زیرا پی بردن به ریمپ ایسیو در خودرو، کار بسیار تخصصی، زمان بر و پیچیده است و تنها افراد خاصی می توانند متوجه انجام ریمپ ایسیو شوند.

اما در خصوص دیاگ زدن و پی بردن به ریمپ ایسیو:

با دیاگ زدن، نمی توان به ریمپ ایسیو پی برد. با دیاگ زدن، تنها می توان به حافظه موقت ایسیو دسترسی پیدا کرد و در حافظه موقت ایسیو نیز، تنها کدهای خطاهای موجود در ایسیو ثبت می باشد و اصلا کار دیاگ زدن نیز همین است، دسترسی به کدهای خطا و پاک کردن آنها.

بنابراین دیاگ زدن به حافظه اصلی ایسیو دسترسی ندارد و و جداولی که در ریمپ مورد تغییر و اصلاح قرار می گیرند نیز در حافظه اصلی ثبت هستند که هرگز با دیاگ زدن پاک نمی شوند و مشخص هم نمی گردند. بنابراین با خیال راحت می توان خودروی ریمپ شده را در مراکز معاینه فنی و نمایندگی های خودرو مورد ارزیابی قرار داد.

چند نکته:

  • یک راه حل ویژه برای مالکینی که خیلی روی این موضوع حساسیت دارند نیز توسط تیم ریمپ “کلینیک کریمی تیونینگ” قرار داده شده است و آن اینکه، قبل از ریمپ، از برنامه فابریکی بک‌آپ گرفته می شود تا در صورت نیاز، بتوان ایسیو را به حالت اولیه برگرداند. در این صورت، حتی در صورت تلاش برای پی بردن به ریمپ نیز، دیگر مشکلی پیش نمی آید (بعد از انجام کار در نمایندگی، دوباره ایسیو به حالت ریمپ شده باز می گردد تا بازدهی و راندمان به حالت بهینه بازگردد).
  • اگر روی ایسیو، فرایند دانلود انجام شود، ریمپ پاک می شود و به حالت کارخانه ای باز می گردد. دانلود بر روی ایسیو با دیاگ زدن هم انجام می شود. بنابراین در زمان دیاگ زدن، نباید روی ایسیو دانلود صورت بگیرد. با این حال، گاهی اوقات دانلود ایسیو برای رفع برخی ایرادات نرم افزاری ضروری است. بنابراین همواره به مراکز تخصصی مراجعه کنید تا به بهترین صورت، مراحل عیب یابی و رفع ایرادات ایسیو انجام گردد.

 

ریمپ ایسیو در بهترین مرکز ریمپ در کرج و استان البرز

کریمی تیونینگ بهترین مرکز ریمپ ایسیو و برق خودرو در کرج و استان البرز

در کلینیک تخصصی “کریمی تیونینگ”، تمامی اصول حرفه ای و تخصصی ریمپ و تیونینگ خودرو در بالاترین سطح کیفیت و با استفاده از نرم افزارها و تجهیزات اورجینال و آپدیت انجام می شود. انجام بیش از 3 هزار مورد ریمپ ایسیو در انواع داخلی و خارجی و رضایتمندی نزدیک به 100 درصدی مشتریان این مجموعه، نشان از صداقت و حرفه ای بودن کریمی تیونینگ در ارائه خدمات است.

کریمی تیونینگ به عنوان یکی از حرفه ای ترین ها و باسابقه ترین ها در این زمینه، ریمپ ایسیو را برای هر خودرو به صورت اختصاصی و با توجه به نیازهای مشتری و ظرفیت و پتانسیل خودرو انجام می دهد.

 ریمپ ایسیو در کلینیک کریمی تیونینگ دارای ضمانت 2 ساله می باشد و این یعنی اطمینان و کیفیت.

 اطلاعات تماس با “کلینیک تخصصی کریمی تیونینگ” 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *