کاهش هزینه سوحت

بنزین معمولی یا بنزین سوپر؟ به نظر شما کدام یک بهتر است؟ اصلا بنزین معمولی چیست و با بنزین سوپر چه تفاوتی دارد؟ کدام یک از این دو نوع بنزین برای خودرو بهتر است؟ با وجود تفاوت قیمت زیاد بین بنزین معمولی و بنزین سوپر، چطور می توان هزینه های خودرو را کاهش داد و در عین حال خودرو را هم سرحال و سالم نگه داشت؟

با ما در کلینیک ریمپ کریمی تیونینگ همراه باشید تا پاسخ تمام این پرسش ها را به شما بگوییم:

 

بنزین معمولی چیست؟ بنزین سوپر چیست؟

بنزین معمولی

برای اینکه تعریف این دو مدل بنزین را بیان کنیم، باید از مفهومی به نام عدد اکتان صحبت نماییم. البته انواع دیگری از بنزین هم وجود دارد که آنها هم در همین تعاریف گنجانده می شود اما دو بنزین مهم و پراستفاده همین دو نوع هستند.

عدد اکتان چیست؟

عدد اکتان مقیاسی است برای نشان دادن مقاومت بنزین یا دیگر سوخت‌ها در برابر گرما، فشار و همچنین شروع احتراق خود به خودی (بدون جرقه). در تعاریف ایزو اکتان عدد 100 و نرمال هپتان عدد صفر را دارند. هر چه عدد اکتان بنزین یا یک سوخت بالاتر باشد، آن سوخت در مقابل پدیده احتراق مخرب خود به خودی، فشار و گرما مقاومت بیشتری دارد (یعنی سوخت باکیفیت تری است). بنزین اکتان پایین به طور کامل نمی سوزد و اصطلاحا خامسوزی دارد که باعث بروز پدیده ناک موتور (ایجاد ضربه در موتور) می گردد.

وقتی گفته می شود عدد اکتان یک بنزین 90 است، یعنی کیفیت سوخت این بنزین با مخلوطی از 90 درصد سوخت ایزواکتان و 10 درصد هپتان برابر است. عدد اکتان بنزین معمولی 85 – 87 و بنزین سوپر 91 – 93 است.

 

بتزین معمولی بهتر است یا بنزین سوپر؟

بنزین سوپر

بنزین معمولی آلاینده تر از بنزین سوپر است و هوا را بیشتر آلوده می کند. یکی دیگر از معایب بنزین معمولی کیفیت پایین آن است که در موتور خودرو رسوب می کند و خام سوزی هم دارد که باعث بروز مشکلاتی همچون:

1. رسوب شدن در پیستون‌ ها

2. ایجاد خرابی در شمع های خودرو

3. روغن‌ سوزی افتادن خودرو

4. ناک موتور و نهایتا کاهش عمر موتور و خرابی آن

5. ایجاد پوسیدگی در سوپاپ‌ ها

اما بنزین معمولی بیشتر از بنزین سوپر استفاده می شود. اکثر جایگاه های سوخت در ایران، این نوع بنزین را عرضه می کنند. دلیل این موضوع این است که بنزین معمولی بسیار ارزان تر از بنزین سوپر است و هزینه استفاده از آن در یک بازه زمانی بلند مدت به مراتب کمتر از بنزین سوپر است. ضمن اینکه استقبال بیشتر شهروندان از بنزین معمولی ارزان تر، باعث شده که بنزین سوپر در همه جایگاه ها (مخصوصا جایگاه های بین شهری و جاده ای) عرضه نشود و در دسترس نباشد.

 

بنزین سوپر یا ریمپ ایسیو؟

بنزین زدن و سوخت گیری

همان طور که گفتیم استفاده از بنزین سوپر باعث بهبود در عملکرد خودرو و افزایش عمر قطعات آن می شود. البته گفته می شود بنزین سوپر هم دارای افزودنی هایی است که نهایتا باعث می شود این برتری خیلی هم چشمگیر نباشد. اما خب در بعضی از موتورها مانند موتورهای توربو به علت نسبت تراکم های متغیر و بالا، همواره باید از بنزین سوپر استفاده کرد. اما برای سایر خودروها، اصلا به صرفه نمی باشد.

حالا اگر نخواهیم از بنزین سوپر استفاده کنیم، با ناک موتور که بسیار برای موتور و قطعات آن مضر است چه کنیم؟ جواب خیلی ساده است: ریمپ ایسیو یک راه حل آسان، در دسترس و دائمی است. تقریبا می توانیم بگوییم که بیش از 90 درصد خودروها در ایران نیاز به ریمپ ایسیو برای حل مشکل ناک موتور دارند.

ریمپ ایسیو در کریمی تیونینگ

با ریمپ کردن ایسیو خودرو، در جداول جرقه زنی تغییراتی حاصل می شود که از خامسوزی و احتراق ناقص بنزین جلوگیری می کند و می توان موتور را با همین بنزین معمولی در ایران هماهنگ نمود. شما می توانید از خدمات حرفه ای و تخصصی تیم کریمی تیونینگ برای ریمپ ECU و اعمال تغییرات در برنامه زمان بندی آوانس جرقه زنی برای حل مشکلات ناک موتور کمک بگیرید. با این روش، ناک موتور برای همیشه و به طور کامل از بین می رود و خیالتان از این بابت راحت خواهد شد.

مسیرهای ارتباطی شما با مرکز ریمپ در کرج و استان البرز (کریمی تیونینگ) و همچنین دریافت قیمت ریمپ در کرج بر اساس نوع خودرو:

 اطلاعات تماس با “کلینیک تخصصی کریمی تیونینگ” 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *